Techtime: Zo vervang je versleten handvatten op je crosser!

Een eerder banaal maar uitermate belangrijk onderdeel van je crossmotor zijn de handvatten op je stuur. Ze staan er op om je motor zo comfortabel mogelijk over een circuit te sturen. De handvatten bieden je grip, schokdemping en een veiligheidsgevoel op voorwaarde dat ze op de juiste wijze werden gemonteerd.
Buiten de samenstelling van het materiaal een een lichte ergonomische wijziging is er in de loop der jaren weinig veranderd aan handvatten voor offroad-machines. Tegenwoordig heb je keuze uit heel wat merken en kleuren. Ook kan je kiezen voor harde of wat zachtere rubbersamenstellingen naargelang je voorkeur. Er is echter één punt waar je echt moet opletten en dat is de montage van een nieuw setje. Deze dingen hebben rechtstreeks te maken met de veiligheid en dus is een juiste montage essentieel. Niemand wil een handvat verliezen in het vuur van de strijd. Ook is een ronddraaiend handvat nefast voor een goede motorcontrole. Tegenwoordig zijn er ook schroefbare exemplaren te verkrijgen maar hier hebben we het over de modellen die rechtstreeks op de stuurbuis worden bevestigd.
In de onderstaande video wordt tot in het detail uitgelegd hoe je oude handvatten verwijderd en de nieuwe op de juiste manier monteert. Hou bij de montage rekening met het verschil tussen de koppelings- en gashendelzijde want beide diameters verschillen. De grootste opening is voorzien voor het gashendel. Wat heb je nodig? Een schroevendraaier, een spuitbusje contactcleaner, een mes, handvatlijm of een spuitbusje verf (transparant), een draadtang en een rolletje inoxdraad. Veel succes!
Uw reacties
More MX Vintage news
Het nieuwe boek over Dave Bickers heet “Unscrambled”
We schrijven begin 1960 als ene Dave Bickers in zijn uppie het kanaal oversteekt. Het oorspronkelijke plan was om dat in het kielzog van zijn leermeester; Brian Stonebridge (waarvan de …VIDEO: De korte maar erg succesvolle geschiedenis van Husaberg
Na de overname van het Zweedse merk Husqvarna door Cagiva in 1986 begonnen enkele oud-medewerkers onder leiding van fabrieksrijder Thomas Gustavsson en technicus Urban Larsson hun eigen enduromerk. Het merk Husaberg was geboren. Al snel werden er …BOTC: De tussenstand van het BK oldtimercross na Moresnet
Het Belgisch kampioenschap oldtimercross is drie wedstrijden ver. De optelsom is gemaakt na de wedstrijden in Gierle, Lummen en Moresnet. De volgende wedstrijd voor dit kampioenschap zal gereden worden op …Un portrait de Eddy Seel
Eddy Seel, pilote belge d’enduro, de motocross et de supermotard, est né le 23 avril 1970 à Verviers. Eddy Seel a commencé le motocross en 1975 et a fait ses …Crossen in de achtertuin van Liam Everts?
Wat als… KTM fabrieksrijder Liam Everts je uitnodigt in Lummen om samen te crossen in zijn achtertuin? Schrijf je nu in voor Red Bull Backyard Sessions en wie weet knal …