Triumph crossmotoren uit het verleden

Triumph crossmotoren uit het verleden
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Het was groot nieuws in de maand juli van vorig jaar. Triumph stapt in de motorcross en gaat crossmotoren produceren in samenwerking met Ricky Carmichael. Of moeten we zeggen: Triumph stapt opnieuw in de motorcross?

Jawel, het merk uit Hinckley bouwde al eerder crossmotoren die toen door het leven gingen als een “scrambler”. Eentje stamt uit 1963, de Triumph TS20 Tiger Cub.  Deze was een zeer zeldzaam replicamodel, ontwikkeld om zo dicht mogelijk bij de machines te komen die door de fabrieksrijders werden gebruikt.

In feite bestond de Tiger Cub al heel lang. Hij werd voor het eerst geïntroduceerd in 1954 als aanvulling op de 149 cc Triumph Terrier en als concurrent van BSA’s Bantam en andere lichtgewichten, waaronder de door Villiers motorblokken aangedreven merken.

 

 

De Cub was onmiddellijk een succes in Europa en Amerika. De Amerikaan Lammy Lamoreaux blies alle deelnemers onder de 500cc weg in de 34ste Big Bear Run in 1955. Rond diezelfde tijd wonnen fabrieksrijders George Fisher en Ken Heanes allebei gouden medailles in de ISDT van 1956 op deze Triumph. In 1958 won Frank Stallard een groot motorcross evenement in Hawkstone Park, Engeland, op een prototype 199cc Cub. Motorcross bracht twee tekortkomingen van de Cub aan het licht: oververhitting van de motor en het frame dat niet stevig genoeg bleek. Dit leidde tot een gezonde aftermarket voor interne motoronderdelen en zelfs framekits. Andermaal waren het de Britten die vele kits aanboden aan hun klanten.

 

 

De TS20 Scrambler uit 1963 had een middenlijn en open uitlaatsysteem, een hoge compressieverhouding van 9:1, een cilinderinhoud van 199 cc, een boring en slag van 63 bij 64 mm, een grote 27 mm Amal carburator, een verbeterd ontstekingssysteem en een vierversnellingsbak. Een versterkte voorwielophanging was standaard, samen met een kort wedstrijdzadel, gepolijste lichtmetalen spatborden en het ontbreken van verlichting, een gereedschapskist en een middenbok.

 

 

De benzinetank kreeg dezelfde kleur als de Bonneville van 1962: Hi-Fi Scarlet over Silver Sheen. Er werden slechts 340 TS20’s geproduceerd in 1963, waarvan 97 procent naar de VS werd verscheept. Het Scrambler-model werd eind 1963 na slechts twee seizoenen in productie genomen. De adviesprijs was $485.

In 1965 was het teken aan de wand voor de verouderende Triumph Cub. Zonder een grote herziening was hij niet opgewassen tegen de nieuwe lichtgewicht tweetakten. Nadien was Triumph minder actief in de off-road maar wereldwijd werden de zalig ronkende tweecilinders van het merk in motorcrossframes gelepeld door hobbyisten.

 

 

Triumph zal in januari 2024 debuteren in de 250 klasse van de AMA Supercross. Later dat jaren zullen ze ook met een fabrieksteam aantreden in het wereldkampioenschap MX2 en de nieuw opgezette competitie SuperMotocross, een mix van supercross en motorcross. Een jaar later zal Triumph de drie competities vervoegen met 450cc machines. Alle neiuws hierover lees je bij onze collega’s van MXMag.be.

Uw reacties

More MX Vintage news