Wat is NiCaSil coaten?

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

NicasilIn alle gemotoriseerde sporten word een procédé toegepast om de levensduur van cilinders te verlengen en dat kan met een slijtvaste laag aan te brengen in de cilinderwand. Ondanks dat deze ingreep ook in de motorcross gemeengoed is geworden is de werkwijze vrij ingewikkeld en vereist het de nodige stielkennis om tot een kwalitatief eindproduct te komen. Nicasil staat voor nikkel carbide silicon. Het is een laag die via elektrolyse wordt aangebracht op de cilinderwand. Het procédé is ontwikkeld door de Duitse zuigerfabrikant Mahle (uit Stuttgart). Door het aanbrengen van Nicasil op de cilinderwand werd het gebruik van verchroomde zuigerveren mogelijk waardoor de levensduur enorm toenam. Dit is meteen het belangrijkste voordeel van deze coating maar er zijn er nog andere zoals een betere hechting van smeermiddelen en een verbeterde warmteafvoer. Het aanbrengen van een Nicasil-laag vereist een aantal nauwkeurig uit te voeren stappen om tot een kwalitatief eindproduct te komen.

Na ontvangst wordt de cilinder beoordeeld op schade. Deze bevindingen worden vervolgens ingebracht in een computersysteem, waardoor de cilinder gedurende het hele productieproces kan worden gevolgd. Vervolgens wordt de cilinder ontvet en gestraald. De versleten laag wordt chemisch verwijderd met salpeterzuur. De cilinder wordt licht voorgehoond om mogelijke schade goed in beeld te brengen. Eventuele schade wordt hersteld door middel van frezen, lassen en kotteren. De cilinder wordt onder climate control gemeten en vervolgens wordt berekend hoeveel laag moet worden aangebracht. In het procesbad wordt door middel van een elektrolytisch proces de Nicasil-coating aangebracht. Dit proces is geheel computergestuurd. Nu de cilinder is voorzien van de coating, moet deze nog op de exacte eindmaat worden gebracht. Nadat de zuiger is gekalibreerd, wordt de cilinder naar de juiste eindmaat gehoond. Na het honen worden de spoelpoorten van de cilinder nabewerkt en de uitlaatspijl wordt teruggelegd, zodat de cilinder meteen montageklaar is. De cilinder wordt vervolgens gereinigd en gaat naar de eindcontrole. Als alles technisch honderd procent in orde is, gaat de cilinder terug naar de klant.

Op YouTube vonden we een video van het Nederlands bedrijf Powerseal waarin het procédé mooi in beeld werd gebracht.

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=_7H6UZTWecM[/embedyt]

Uw reacties

More MX Vintage news