Watervrij koelmiddel: de voordelen zijn erg groot!

Watervrij koelmiddel: de voordelen zijn erg groot!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Waterloze koelvloeistof is anders dan gewone koelvloeistof omdat er geen water in zit. Voila! Waterloze koelvloeistof bestaat uit dezelfde basisglycolen als gewone koelvloeistof maar werkt heel anders zonder het water. Er zijn een paar waterloze koelvloeistofbedrijven die het product vervaardigen maar slechts één merk is sterk betrokken bij de motorcrossindustrie en levert wereldwijd. Dat merk is Evans Waterless Coolants. Wij namen dit product onder de loep!

Het kookpunt van waterloze koelvloeistof is 180° graden Celsius en het bevriest bij – 40° graden. In plaats van zich uit te zetten wanneer het bevroren is – zoals bij water – neemt het volume van de koelvloeistof af. Uw motor moet dus al op een erg koud plekje op Antarctica geparkeerd staan om te bevriezen.

Wereldkampioen Tim Gajser gebruikt Waterless Engine Coolant van Evans.

Waterloze koelvloeistofadditieven takelen niet af zoals bij gewone koelvloeistof. Stabiele additieven worden aan de waterloze koelvloeistof toegevoegd, zodat de koelvloeistof nooit slecht wordt. Het maakt niet uit of de vloeistof nog in de verpakking zit of in uw radiator, ze moet nooit worden vervangen.

Watervrij koelmiddel bouwt geen stoomdruk op in het systeem. Er is een gematigde drukopbouw van zeven procent vloeistofuitzetting. Dat betekent dat als je de radiatordop opent als de koelvloeistof heet is, er slechts een paar soeplepels vloeistof kan opborrelen. Met andere woorden: er is niet voldoende druk aanwezig waardoor je niet bang hoeft te zijn van brandwonden aan je handen en/of aangezicht. Het moet gezegd worden dat als er nog restwater in het systeem zit (meer dan 3 tot 5 procent), er toch stoomdruk ontstaat.

Als je waterloze koelvloeistof in je systeem te laag staat en je hebt geen extra waterloze koelvloeistof bij je op de cross, maak je dan geen zorgen. Je kunt zonder problemen water of gewone koelvloeistof aan het systeem toevoegen. Als er water wordt toegevoegd, gedraagt het zich net als gewone koelvloeistof en verliest het de voordelen van de waterloze koelvloeistof. Wil je nadien weer van de voordelen genieten van watervrij koelmiddel dan dien je alles af te tappen en weer te vullen met het juiste product.

Evans heeft een zogenaamde “Prep Fluid” in omloop gebracht. Dit hygroscopisch reinigingsmiddel gebruik je om een koelsysteem met conventioneel koelwater te reinigen en klaar te maken voor het gebruik van waterloze koelvloeistof.

Een aantal waterloze koelmiddelen corroderen met een toevoeging van slechts 3 procent water. Een waterloze koelvloeistof die voldoet aan de ASTM-norm kan tot 10 procent water bevatten en toch zijn corrosie-werende eigenschappen behouden. Evans Waterless Coolant beschermt nog steeds met maximaal 60 procent water. Echter zorgt het toegevoegd water ervoor dat het koelmiddel niet levenslang gebruikt kan worden en slecht wordt na een paar jaar.

In zware wedstrijden waar het terrein modderig is, is het mogelijk dat de modder de radiatoren verstoppen waardoor de luchtstroom en de motorkoeling wordt beperkt. Gewone koelvloeistof zal dan gaan koken. Als je de motor dan niet laat afkoelen en blijft rijden zal je de motor beschadigen. Met waterloze koelvloeistof zal de motor goed blijven draaien, ook met een beperkte luchtstroom. Het is wel mogelijk dat de plastic onderdelen in het koelsysteem, zoals de impeller (KTM) of fittingen die de radiatorslangen bij elkaar houden, kunnen smelten. Als deze onderdelen van kunststof zijn gemaakt en u langdurig in extreme omstandigheden rijdt, vervang dan deze door metalen onderdelen. Deze setjes worden o.a. gemaakt door Boyesen.

Het HRC Honda Dakar Team scheurt door de woestijn met Evans Waterless Coolant.

Wanneer u stoombellen krijgt in de cilinderkopkanalen, duwt de damp de vloeistof weg van het metaal op die plek waardoor de temperatuur van het metaal met honderden graden verhoogt. Dit veroorzaakt detonatie, een vervormde cilinderkop en lekkende koppakkingen. Deze hete plekken ontwikkelen zich niet met Evans waterloze koelvloeistof, omdat de waterloze vloeistof altijd in contact staat met het metaal om het af te koelen.

Om de voordelen van waterloze koelvloeistof ten volle te kunnen benutten, moet het koelsysteem volledig worden afgetapt of mag maximaal drie procent water bevatten. De beste manier om dit te garanderen is om de aftapbout te verwijderen en vervolgens de slang bij de pomp af te trekken. Blaas nu perslucht in de vulopening van de radiator. Zet de slang en de aftapbout er weer in en giet één of twee kopjes waterloze koelvloeistof of prep vloeistof in de radiator. Tap het vervolgens af en blaas het koelsysteem weer uit voor de eindmontage en het vullen van de koelvloeistof.

Winnaar van de Dakar Rally editie 2020.

Het HRC Honda MXGP Team is al enkele jaren actief met Evans Waterless Coolant. Tim Gajser werd er zelfs al enkele keren wereldkampioen mee. Ook in de woestijn heeft het product zijn nut. De zware races in het zand en met een motor die urenlang zwaar belast wordt is Evans Waterless Coolant de beste bescherming voor uw motor. Het HRC Honda Team won dit jaar de Dakar Rally met Ricky Brabec.

Evans Waterless Coolant kan u bestellen via de webshop van evanscoolants.nl

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Techniek: Zo warm je je motor op de juiste manier op!

    Techniek: Zo warm je je motor op de juiste manier op!

    Er is een goede en foute manier om je crossmotor te starten en op te warmen, en het is echt niet moeilijker om het juist te doen. Wij laten u …
  • Extra trainingsmogelijkheid voor oldtimers in Hélécine!

    Extra trainingsmogelijkheid voor oldtimers in Hélécine!

    Update! Deze training is volzet! Nu er momenteel geen competitie voor oldtimercrossers mogelijk is worden er her en der initiatieven uit de grond gestampt om deze piloten toch wat alternatieven …
  • Des entrainement en extra pour les Oldtimers à Hélécine

    Des entrainement en extra pour les Oldtimers à Hélécine

    Cette entrainement est complète ! Comme il n’y a pas de compétitions pour les Oldtimers pour l’instant, plusieurs belles initiatives ont été prises pour donner des alternatives à nos pilotes Oldtimers. Et c’est …
  • RIP BMB official Pierre Veekmans

    RIP BMB official Pierre Veekmans

    Tot onze spijt moeten we het overlijden melden van Dhr. Pierre Veekmans. Pierre was, na jarenlange dienst als motorcross official/koersdirecteur, erelid van de BMB sportcommissie. Rustig, steeds positief en uiterst …
  • NIEUW: De Motorgazet van deze week!

    NIEUW: De Motorgazet van deze week!

    In het 22ste nummer van 2020 van Motorgazet vind je o.a. een uitgebreid interview met Ben Watson, een gesprek met Stephen Rubini ook. Heel wat wegracers hebben hun training eveneens hervat, Motorgazet …