Zeven dingen die je moet weten als je nog nooit naar een motorcross bent geweest

Zeven dingen die je moet weten als je nog nooit naar een motorcross bent geweest
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Als je van plan bent om voor de eerste keer naar de cross te gaan kom je beter beslagen ten ijs. Op een motorcross stel je je bloot aan de elementen maar ook aan externe factoren die een aanslag zouden kunnen plegen op je humeur. Sla goede raad niet in de wind en lees onze onderstaande tips en zie hoe je met onze kennis van zaken een beslagen en bevlogen motorcrossliefhebber wordt. 

Hoge Hakken Tip voor de vrouwen, laat de hoge hakken thuis. Niks zo mooi als een stijlvol geklede vrouw op hoge hakken maar op de cross kan je er niks mee. Als het droog is zakken je stiletto’s steevast door het gras, breek je je frêle enkels in de sporen en dreig je vast te komen zitten in de plankenvloer van de tent. Als de omloop er nat bij ligt ga je op je donder en zijn uw dure Louboutin’s na tien meter stappen door het rennerspark sowieso om zeep.

Frietjes van de frituur Motorcross en een frituur horen gewoon samen. Als je denkt dat je op de cross een eetkraam met oestergerechten gaat tegenkomen dan heb je de verkeerde sport gekozen. Motorcross is een sport van de werkmens, en die lust stevige kost met daarbovenop een stevige kwak mayonaise. En de zoete variant van die mayo houden frituristen best thuis of “het kot” wordt afgebroken. Kijk ook uit waar je gaat staan met je puntzakje frietjes als het stoffig is, je krijgt zo gratis wat peper erbij.

Gerstenat in de tent Op elke cross staat er een tent die dient voor drie dingen: piloten inschrijven, de prijsuitreiking en pinten drinken. Verwacht ook hier geen finesse: met bier, cola, koffie en water heb je het gehad en meer moet dat niet zijn. Champagne moet je hier niet komen zoeken, de niet zo zoetgevooisde crossers zouden de glazen alleen maar breken met hun ruwe bouwvakkers handen. En geef toe, met bier naar mekaar gooien kost een stuk minder. Mannen weten waarom!

De twee clans Het publiek op een motorcross is grosso modo op te delen in twee groepen: tweetakt- en viertaktliefhebbers. Onderling zullen ze nooit ruzie maken over de tweespalt, hooguit een cynische opmerking over een teveel aan kleppen of rook. Tweetaktliefhebbers scharen zich rond een Maico 490 terwijl viertaktliefhebbers hun hoofden draaien voor een Yamaha HL500. Beide groepen zijn lief voor elkaar maar zullen nooit overstappen naar het andere kamp.

Lie lie liefde voor techniek De gespreksonderwerpen gaan veelal over techniek en daar is niks mis mee. Tenzij je als boekhouder op de cross bent verzeilt geraakt en nergens een ordentelijk gesprek kunt aanknopen omdat het volk rondom jou het heeft over hoofdsproeiers en de rebound van de achtervering. Een tip voor boekhouders: de beste ontsnappingsroute is beginnen over het weer en de bijbehorende staat van de omloop, dat werkt.

De beurs Zoals eerder vermeld is motorcross een sport van de gewone man dus zijn de inkomtickets betaalbaar. Met enkele euro’s ben je binnen voor een nooit gezien spektakel. Tenzij je naar een GP wil is motorcross dus goedkoop als toeschouwer. Op de oldtimercross zie je zelfs een rijdend museum van motoren. Je betaald geen parking, de pintjes zijn niet duur en ook de frietjes blijven betaalbaar. Hou wel rekening met een volle wasmachine bij thuiskomst want op de cross word je gewoon lekker vuil.

VIP’s Beste mensen, tenzij je naar een GP gaat of naar een cross van “den grote bond” hoef je geen VIP-toestanden te verwachten op de cross. Geen ontvangstcomité, geen poepchic gedekte tafels en zeker geen limousine. Laat die toestanden maar achterwege en doe maar normaal, dat is al erg genoeg. En staan die letters niet voor very impotent person?

Positionering Elke doorwinterde crossliefhebber vang je er niet mee, hij weet perfect waar hij moet staan langs de omloop om niet (lees zo weinig mogelijk) vuil te worden. Zij kijken met een meewarige blik naar hen die door hun foute positionering al bij de start de volle laag krijgen en binnen het tijdsbestek van twee seconden compleet van kleur zijn veranderd.

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Danny LaPorte over de MXoN van 1981

    Danny LaPorte over de MXoN van 1981

    Danny LaPorte was één van de piloten tijdens een cruciaal moment in de geschiedenis van de motorcross. In 1981 won Team USA voor het eerst de Motocross of Nations en …
  • Gesigneerde versie OPEN biografie Marc de Reuver nu te pre-orderen

    Gesigneerde versie OPEN biografie Marc de Reuver nu te pre-orderen

    Vanaf 23 september is de officiële biografie van Marc de Reuver, OPEN, te bestellen via een exclusieve pre-order actie. Tijdelijk kan er een gesigneerd exemplaar worden besteld. Bovendien maakt iedereen …
  • Techniek: banden oppompen doe je zo

    Techniek: banden oppompen doe je zo

    Op de motorcross kan je je banden oppompen met een voetpomp of een compressor. Niet iedereen heeft die dingen ter beschikking tijdens een weekendje motorcrossen maar nu is er een …
  • FOTO: de twinshocks in Markelo

    FOTO: de twinshocks in Markelo

    Vorig weekend waren onze Nederlandse collega’s van de VMCN te gast op het geweldige circuit van Markelo voor een wedstrijd van het NK Vintage Motocross. Freddie Driezes liep er rond …
  • VIDEO: de allerlaatste reeks van Ryan Hughes

    VIDEO: de allerlaatste reeks van Ryan Hughes

    Eind augustus liep het duchtig mis voor oud motorcrosser Ryan Hughes. Tijdens de “125 Dream Race” in Washougal crashte hij over een hooibaal en brak zijn nek. Hij had verlammingsverschijnselen …