Twaalf vragen aan Pierre Schroyen!

Twaalf vragen aan Pierre Schroyen!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

MXVintage pikt de draad van 2015 weer op en gaat in de komende maanden aan de mouw trekken van heel wat ex-gp piloten. We stellen telkens exact dezelfde twaalf vragen over het verleden, het heden en de toekomst van onze geliefde sport. Een Limburger mag de spits afbijten: Pierre Schroyen geeft als eerste een antwoord op al onze vragen.

Pierre Schroyen was destijds een begenadigd motorcrosser en samen met zijn broer Henri stond hij garant voor vele overwinningen in zijn BLB en BMB-periode. Pierre had een typerende en zeer vloeiende rijstijl op de crossmotor. De man uit Eksel is ook een fervent fietser en is regelmatig terug te vinden in de Limburgse bossen. Tegenwoordig is hij druk met het begeleiden van jonge talentvolle crossers in het project “Motorsport Future Vlaanderen”. De vzw krijgt ondersteuning van Topsport Vlaanderen en begeleid momenteel enkele toppers zoals Jago Geerts, Liam Everts en Wannes Van De Voorde. MSF Sport Vlaanderen bezorgt aan deze jongeren een opleiding in al zijn aspecten op weg naar de top. Hier zijn de twaalf vragen aan Pierre Schroyen.

1) Wie was in uw carrière de sterkste tegenstander en waarom? P.S.: Alle rijders die bij mij aan het starthekken stonden hadden hun specifieke kwaliteiten om het mij moeilijk te maken tijdens de wedstrijden en waren dus sterke tegenstanders,vooral tijdens mijn BMB-BLM periode heb ik vele robbertjes moeten uitvechten met mijn broer Henri, vooral omdat hij veel talentvoller was dan ik.

2) Welk was uw favoriete omloop? P.S.: Ik heb gedurende mijn lange carrière op vele mooie omlopen gereden, één van mijn favoriete circuits was toch mijn home-circuit van Hechtel, was toch best wel een technisch circuit met zijn diep zand en dat vereiste toch wel een goede conditie.

3) Welke motor had op u de grootste indruk en waarom? P.S.: Ik heb ooit eens de kans gehad om op de factory Suzuki van André Vromans te mogen rijden, in die periode (jaren 80) waren de factory-bikes niet te vergelijken met hun productie versie, vermogen, handelbaarheid en vering waren gewoon top.

4) Welke beslissing was niet de allerbeste in uw carrière als motorcrosser? P.S.: Ik denk dat ik tijdens mijn carrière niet echt slechte beslissingen genomen heb, ik heb vele overwinningen en titels behaald, punten behaald in het WK en deelgenomen aan een zesdaagse wedstrijd.

5) Tweetakt of viertakt? P.S.: Het grootse gedeelte van mijn carrière heb ik gereden op de tweetakten, de laatste jaren waren was dat op de viertakten, elke periode heeft zijn eigen charmes gehad, een echte voorkeur heb ik niet.

6) Hebben elektrische crossmachines de toekomst? P.S.: Dat is een moeilijke vraag en ik heb er ook niet echt een zicht op, maar ik denk wel om naar hetzelfde niveau te kunnen gaan als de huidige mx-motoren met verbrandingsmotoren dat dan de ontwikkeling toch nog wel een paar tandjes mag bijsteken, de charme en de belevenis om met een elektrische motor te rijden zal wel heel anders zijn (geen geluid). Ook zullen de huidige circuits dan een aanpassing moeten doen denk ik persoonlijk met onder andere het plaatsen van oplaadpalen en zonnepanelen om voor de nodige energie te zorgen.

7) Welke gebeurtenis in uw loopbaan is u het meest bij gebleven? P.S.: Mijn eerste GP deelname aan het WK 250cc in Genk 1979 met onmiddellijk een 9de en 10de  plaats in de reeksen. 

8) MXGP of Supercross? En waarom? P.S.: De MXGP omdat onze talentvolle MSF Sport Vlaanderen Kemea-Yamaha rijder Jago Geerts deelneemt aan het MX-2 kampioenschap waarin hij in zijn eerste jaar al een podiumplaats en een fantastische achtste plaats behaalde in de eindstand. Ook toekomst gericht zal onze jongste beloftevolle  MSF Sport Vlaanderen rijder Liam Everts zijn opwachting maken in het WK. Ook met onze derde beloftevolle rijder Wannes Van De Voorde hopen we dat hij ooit die stap kan maken.

9) Welke overwinning was de strafste uit uw carrière? P.S.: Ik denk dat iedere overwinning wel iets betekend heeft,wat wel een van de mooie overwinning was dat we tijdens de 9 Provinciën wedstrijd in Rixensart met het Limburgs Team bestaande uit Harry Everts, Raymond Boven, Raymond Heeren en mezelf de trofee wonnen als beste team.

10) In dichtbevolkte landen zoals België is het dramatisch gesteld met het aanbod van trainingsomlopen. Is dit volgens jou een onomkeerbaar proces of zijn er nog oplossingen mogelijk? P.S.: Ik denk dat het niet gemakkelijk zal worden om nog extra trainingscircuits te creëren zolang alle belanghebbende partijen niet met gezond verstand eens rond de tafel gaan zitten. Ook het geluid heeft een nefaste inpakt op onze sport en daar moet zeker aan gewerkt worden, en dit niet alleen door de fabrikant maar ook door de rijders zelf. Wat wel spijtig is, is dat België een land is met vele wereldkampioenen en traditie, vele buitenlandse rijders en teams zijn hier gehuisvest en toch heeft onze zo mooie sport het heel moeilijk om de kop boven water te houden. Als je weet dat wij met onze MSF Sport Vlaanderen rijders extra circuits moeten gaan afhuren in de ons omliggende landen om fatsoenlijk te kunnen gaan trainen dan is dat inderdaad schrijnend.

11) Geprepareerde kunstmatige of oldschool natuurlijke omlopen? P.S.: Die keuze is vlug gemaakt wat mij betreft: Oldschool natuurlijke omlopen krijgen van mij de prioriteit, de ligging, de belevenis, het technisch aspect, de charme enz….. zijn van totale andere vormen-waarden dan de huidige kunstmatige aangelegde circuits. Het motorcrosslandschap is natuurlijk de laatste jaren ook enorm veranderd en professioneler geworden. Ook de huidige en de aankomende generatie weet echter niet beter en zijn met de huidige circuits opgegroeid.

12) Welke gouden raad geef jij aan jong opkomend motorcrosstalent? P.S.: Ik heb als Coach-Scouting binnen het MSF Sport Vlaanderen project al de kans gehad om met verschillende jonge talentvolle motorcrossers te kunnen werken. Ik probeer hen altijd duidelijk te maken dat de weg naar de top een weg is waar hard moet gewerkt worden en om die top te bereiken  moet men inzet, motivatie en gedrevenheid tonen, beide voetjes op de grond houden, geen stapjes overslaan en respect tonen voor de mensen die hen helpen om dit te kunnen te verwezenlijken zoals de ouders, familie, sponsors, club enz …….

Uw reacties

More MX Vintage news