BOTC: Een samenvatting van de pilotenvergadering!

BOTC: Een samenvatting van de pilotenvergadering!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Het nieuwe motorcrossjaar nadert met rasse schreden voor de oldtimerpiloten. En voorafgaand aan elk nieuw seizoen is er een pilotenvergadering in beide talen. Daar werden de beslissingen besproken die eerder door de BOTC-werkgroep werden bepaald. Wij sommen de voornaamste voor u op. 

Wat betreft de 50cc categorie is er beslist dat het een “open” categorie wordt met toelating tot jongere motoren met als voorwaarden dat de motoren zijn uitgerust met luchtkoeling, trommelremmen en originele voorvork. De keuze van de achtervering is vrij. Zowel twinshocks, monoshocks als cantilevers zijn toegelaten. Zo kunnen ook de motoren van Japanse makelij daterend van begin de jaren ’80 deelnemen. Deze competitie zal geen aparte huldiging krijgen na de wedstrijd, er is wel een brevet voorzien in de eindstand van het Belgisch kampioenschap.

De pré 80 125cc categorie blijft de leeftijdsindeling -50/+50 jaar behouden. De Youngsters blijven de mogelijkheid krijgen om aan te zetten in deze klasse. De minimumleeftijd voor de Youngsters is 16 jaar, de maximumleeftijd is 21 jaar. Voor de Youngsters is er een brevet voorzien op het einde van het seizoen. De werkgroep zal in 2019 voor het laatst 175cc cilinders toelaten. Vanaf 2020 zijn deze strikt verboden.

De categorie pré 72 wordt pré 73. De leeftijdscategorieën binnen deze reeks zijn -60/+60 jaar.

De categorie pré 77 wordt pré 78. De leeftijdscategorieën binnen deze reeks zijn -55/+55 jaar. De reeks 4-takt Open zal zoals voorheen samen rijden met de klasse pré 78, er komt echter geen indeling in leeftijd in de klasse ‘-takt Open.

De categorie Twinshocks krijgt een nieuwe leeftijdsindeling. Deze is vastgesteld op -40/-55/+55 jaar. Er zal een Masters-categorie zijn bij de Twinshocks indien minimum vijf piloten zich aanbieden. De categorie Twinshocks -40 wordt de volgende kleurcombinatie van nummerborden toegewezen: zwarte achtergrond met witte cijfers.

De klasse pré 92 blijft de reeks waarin de pré 92 125cc motoren zullen meerijden. Een meerderheid van de reagerende piloten zag dit als de beste oplossing. De pré 92 reeks is er eentje waar Masterpiloten kunnen deelnemen. De leeftijdscategorie blijft op -50/+50 jaar.

Wanneer ben je een Masterpiloot? Dit zijn de piloten met een vergunning “moderne motoren” die rijden bij de Inters, Nationalen, Seniors, Juniors, Nieuwelingen en Experten. Ze zijn jonger dan 40 jaar (heren) en jonger dan 30 jaar (dames). Ook de piloten die minder dan vijf jaar zonder vergunning (moderne motoren) waren zijn Master.

De aanpassingen van de nummerborden is pas verplicht vanaf de aanvang van het seizoen 2020. Dit omdat vele nummerborden reeds werden aangemaakt voor het seizoen 2019.

De kleuren van de nummerborden

 

Pré 65 en pré 73 -60

 

 

 

Pré 65 en pré 73  +60

 

 

 

Pré 65 en pré 73  +66

 

 

 

Pré 65 en pré 73  +70

 

 

 

Pré 78  -55

 

 

 

Pré 78  +55

 

 

 

4T Open

 

 

 

50cc Open

 

 

 

Pré 80 125cc Youngsters

 

 

 

Pré 80 125cc -50

 

 

 

Pré 80 125cc +50

 

 

 

Twinshocks -40

 

 

 

Twinshocks -55

 

 

 

Twinshocks +55

 

 

 

Twinshocks Masters

 

 

 

Pré 92 -50

 

 

 

Pré 92 +50

 

 

 

Pré 92 Masters

 

 

 

Pré 92 125cc

Uw reacties

More MX Vintage news