BOTC: De beslissingen van de werkgroep

BOTC: De beslissingen van de werkgroep
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Voorafgaand aan een nieuw motorcross seizoen zijn er altijd vergaderingen nodig om de fantastische wedstrijden van het Belgisch kampioenschap oldtimercross op een hoog niveau te houden. De competitie is al jaren een vaste waarde op de kalender en dat moet uiteraard zo blijven. Vandaar dat er elke winter gesleuteld wordt aan het format om alles in goede banen te leiden.

We sommen een lijst op van de beslissingen die in december werden genomen door de werkgroep. Sommige ingrepen werden al in september 2019 wereldkundig gemaakt en worden nog eens bevestigd. Andere punten werden in december toegevoegd aan de reglementen. De volledige reglementering van 2020 moet nog worden aangepast en krijg je in de komende maanden te lezen hier op MXVintage.

  • Ludo Peeters De BOTC-werkgroep verwelkomt Ludo Peeters als nieuw lid. Hij zal o.a. de controle van de omlopen op zich nemen.
  • Alcoholcontrole Vanaf de start van de competitie in 2020 wordt de mogelijkheid geschapen om piloten willekeurig te onderwerpen aan een alcoholcontrole. Deze zal uitgevoerd worden door de arts die aanwezig is op de wedstrijd. Het weigeren van een controle staat gelijk aan een startverbod op de desbetreffende wedstrijd.
  • 4 takt Open Zoals aangekondigd in september 2019 mag de diameter van de vorkpoten niet meer dan 38 mm bedragen. Wanneer de diameter groter is dan 38 mm met een maximum van 43 mm dan dient u mee te rijden in de categorie Twinshocks. Het spreekt vanzelf dat uw motor dan moet voldoen aan de reglementen voor twinshockmotoren. De klasse 4 takt Open zal ook in 2020 samen rijden in de klasse Pré 78 met een apart klassement.
  • Pré 92 Om nog eens de op niks gebaseerde geruchten de kop in te drukken: Deze klasse blijft voorbehouden voor motoren gebouwd tot in 1991 (model ’91). De werkgroep beseft dat deze motoren gemakkelijk kunnen worden uitgerust met dikkere en dus modernere vorkpoten. De diameter van de poten in deze klasse is echter gereglementeerd op maximum 45 mm. Hier worden geen afwijkingen op toegestaan.
  • Pré 65 Deze klasse zal in 2020 zoals voorheen samen rijden in de reeks Pré 73 maar krijgt wel een dagklassement en bijbehorende huldiging in de feesttent toegewezen.
  • 125cc Het verbod om in 2020 te starten met 175cc motoren is reeds voldoende aangekondigd. Daarom zullen ALLE rijders die zich aanbieden in deze reeks verplicht worden om een nieuw motorpaspoort te overhandigen aan de technische commissie. Piloten die worden betrapt met een 175cc cilinder verliezen alle punten behaald met de onreglementaire motor.
  • Motorpaspoort Iedereen die deelneemt aan het Belgisch kampioenschap oldtimercross is verplicht om een motorpaspoort in te dienen wanneer u van motor verandert of als u ingrepen uitvoert op de motor. De werkgroep stelt vast dat er piloten zijn die nog nooit een motorpaspoort hebben ingevuld. Daarom dat er werd beslist om deze regel strenger te maken: Heeft de technische commissie geen motorpaspoort ontvangen op de eerste wedstrijd in Tildonk dan rijdt u de volgende wedstrijden buiten klassement tot dat het motorpaspoort werd afgegeven. Wie dient een motorpaspoort in op de wedstrijd in Tildonk? Alle 125cc rijders, alle nieuwkomers, iedereen die een nieuwe motor aanbiedt en iedereen die een wijziging doorvoerde aan zijn machine.
  • Rugnummers Indien de piloten zich aanbieden in het gesloten park zonder rugnummer krijgen zij een verwittiging. Bij een volgende inbreuk op deze regel wordt deze piloot buiten klassement geregistreerd.
  • Circuitkeuring Vanaf 2020 zal elke omloop gekeurd worden door een lid van de werkgroep. Deze zal uitgevoerd worden door Ludo Peeters in samenspraak met de mensen van VMCF en VLM/JMS.
  • Teun #8 Ter nagedachtenis van Jean-Pierre Teunckens zal zijn rugnummer worden bevroren voor de komende vijf jaar. Dat betekent concreet dat tot en met het jaar 2025 niemand kan starten in de Twinshock-klasse met het rugnummer 8.
  • Nummertrekking Zoals voorheen zal elke eerste reeks voorafgegaan worden door een nummertrekking om de startpositie te bepalen. Het onderling verwisselen van nummers tussen de piloten is voortaan verboden. Ook de plaatsen aan het starthek worden niet gewisseld.
  • Pilotenvergadering De jaarlijkse pilotenvergadering in de voetbalkantine van Westmeerbeek zal plaatsvinden op zaterdag 22 februari 2020 om 14u. De vergadering voor Franstaligen zal plaatsvinden op zaterdag 29 februari 2020 bij Jean Poesmans in Oreye.

De leden van de werkgroep wensen iedereen een succesrijk en blessurevrij motorcross-seizoen toe.

Foto: Tim Van Echelpoel

Uw reacties

More MX Vintage news