Techniek: zo conserveer je een tweetakt uitlaat

Techniek: zo conserveer je een tweetakt uitlaat
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Sommige tweetakt-uitlaten zijn ware kunstwerkjes. De plaatstalen pijp wordt stukje per stukje via vakkundig laswerk aan elkaar gemaakt. Deze uitlaten zijn dan ook vaak een “eyecatcher” op een tweetaktcrosser. Maar ze roesten ook snel en daarom gingen we te rade bij een kenner.

Een ervaringsdeskundige wees ons op een methode om de uitlaten te beschermen en zo het mooie uiterlijk te beschermen op lange termijn. De bedoeling is dat je deze behandeling toepast op een fonkelnieuwe uitlaat die niet behandelt is met hittebestendige vernis. Het gaat dus hier om de bescherming van een nieuwe naakte plaatstalen uitlaat voor tweetaktmotoren.

Bij aanschaf van de uitlaat is het eerste werkje dat je moet doen ontvetten. Dat doe je met een ontvetter zoals remmenreiniger of een contactcleaner. Zo haal je alle eventuele vetsporen weg die de behandeling zouden kunnen beïnvloeden. Olie die gebruikt wordt bij de fabricage of zelfs die van je huid kunnen het resultaat negatief beïnvloeden. Raak daarna de uitlaat niet meer aan met je handen. Daarna neem je een spuitbus siliconenspray waarmee je de volledige uitlaat royaal inspuit.

Daarna dien je de motor te laten warmdraaien. Dat doe je door hem een tijdje stationair te laten draaien zodat de siliconenolie kan inbranden. Je mag tussendoor wat meer gas geven om de temperatuur te verhogen en je zal zien dat er rookvorming optreed. Dat is geen probleem. Tussendoor wat extra siliconen bij spuiten kan zeker geen kwaad. We raden aan om niet te gaan rijden om de siliconenspray te laten inbranden omdat je dan het risico loopt om vuil of vocht op de uitlaat te krijgen die mee inbrandt. Laat de uitlaat weer afkoelen.

De bedoeling is dat je deze behandeling driemaal herhaalt. Dus eerst weer ontvetten, dan inspuiten met siliconenspray en laten inbranden door de motor warm te laten draaien. Succes!

Uw reacties

More MX Vintage news