Classic Moto Cross, 10 Juni 2023 Circuit De Gageldijk in Lochem.

Classic Moto Cross, 10 Juni 2023 Circuit De Gageldijk in Lochem.
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Na 2 en half uur vervangende bus (ipv trein) en een goede 50 minuten fietsen met een temperatuurtje van boven de 30 graden (en dan ook nog terug), arriveerde ik op mijn lievelingscircuit de Gageldijk in Lochem. Je zou zo kunnen zeggen dat ik gek ben op Moto Cross…De gemiddelde motocrosser doet weinig uit op warmte of koude. Hoewel ik ergens in de jaren 80 op dit circuit Ton van Heugten naar de waterpoel zag rennen naast de loods en omstreeks die tijd een er van de hitte afgevallen bakkenist om water hoorde kreunen met zijn helm vol slijm…

 

Barry Kramer bij de 4 takten over start/finish (foto: Mark faber)

 

Een van de eerste verheugende dingen was dat je weer rond het circuit kon lopen. Het ouderwetse bos circuit was op gelasting van de KNMV een paar jaar voor een flink gedeelte ontoegankelijk voor het publiek verklaard. Dit was op gevaarlijke plekken met dranghekken opgelost zoals onderaan de belt. Hopelijk blijft dit zo, ook voor andere wedstrijden. Een wedstrijd op Lochem is altijd mooi. Aangezien het van oorsprong een zijspan Grand Prix circuit is, hangt de aanwezigheid van grootheden zoals Rikus Lubbers, Broer Dirkx en Ton van Heugten er nog. En natuurlijk ook via de latere goden zoals August Muller (die ik tijdens een fanatieke inhaalrace nog eens bijna, samen met ander publiek, in mijn nek kreeg, belt opwaarts…) tot aan Daniel Willemsen (die bij het circuit zelfs een eigen straatnaam heeft).

 

Knokken om positie (foto Mark Faber)

 

Een beetje treurig gezicht nadat bleek dat de 60-/60+ gesplitst was in een  4takt en een 2 takt klasse, dat het startveld van de 4 takt was uitgedund met 8 man. De 2 takt klasse was bomvol…Jos Bourgondien won de 4 takt klasse afgetekend voor Barry Kramer en Co Turk. Die hiermee resp. 100, 94 en 90 punten behaalden. Barry Kramer die dus de 2e plek behaalde zei na afloop dat het ook wel eens leuk was om met zijn B 50 niet constant om de oren te worden gereden door ‘die CZ-tjes’! (40 jaar techniek verschil) want zo vaak mag hij het podium niet beklimmen. Al vond deze wel dat er veel meer reclame gemaakt mocht worden voor de 4 takt, en wbt hier in Lochem zeker ook bij de buitenlandse rijders, die schitterden door afwezigheid op de nog wel tot Classic GP gedoopte jaarlijkse wedstrijd…

 

De springbult parallel aan start/finish levert bij een Classic Cross altijd een fantastisch begin jaren 70 Grand prix sfeertje. (foto: Mark Faber)

 

In de 2 takt 60+ ging de 3e plek naar Peter van den Nieuwenhof, de oud GP rijder. Mr. kopstart zoals ik hem altijd noem, deed het volgens de omstandigheden, lichamelijke ongemakken, best goed.  In echt goede doen, wint hij regelmatig. De kampioen van vorig jaar, Seth Cox kende een wedstrijd die hij maar beter weer snel kon vergeten…slechts in de 1e manche scoore hij een 7e plaats. Bij de 2 takten was tot mijn bewondering een Challenger actief! In een vorige editie wel eens een Hawkstone, helaas ongebruikt in het rennerskwartier zien staan. De 50cc klasse was voor mij even een vraagteken.

 

Een Greeves Challenger bij de 2 takten! (foto: Mark Faber)

 

Op een paar VHS-jes en een enkele VanVeen was het allemaal behoorlijk modern spul. De winnaar van de ONK 50cc (die samen met de 50cc Classics van start ging) Wesley Staring,  reed met een bravoure, lef en risico ver voor het veld uit zoals Gert Jan van Doorn in zijn jonge jaren of Jeffrey Herlings, zo proffesioneel als hij zijn 50cc-tje plat legde. Die jongen moet klaar gestoomt worden voor de GP’s!  Carlo Cornelisse, Mark Poorthuis werden 2e en 3e.  Niels De Klein en Rob Veldman scoorden nog een 8e en 9e plek. Seth Cox, daar was hij weer scoorde een 18e plek en ik denk dat hij daarmee het podium completeerde met Mark en Niels bij de 50cc classics.

 

Nog een mooie actiefoto van Barry Kramer (foto: Rins Karsmakers met dank aan Barry Kramer)

 

Ik had nog een interresant gesprek met een familie lid van de Knuimannen, die achter zijn onderdelen/kledingstand stond op het rennerskwartier, hij vond dat de Classics tegenwoordig veel te veel op competitie gericht waren. We waren het overigens eens dat de competitiedrang niet uit de oude rotten te slaan is en dat dat juist goed is. Misschien is een oplossing een 4 takt klasse, waarin je lekker kan rijden en winnen niet perse betekent dat je je het zwart voor ogen moet rijden.

 

Het podium van de 4 takten: v.l.n.r.: Barry Kramer, Jos Bourgondien en Co Turk (foto: Rins Karsmakers)

 

Daarnaast kan er dan misschien ook ruimte komen in die klasse voor meer origineel spul, zoals Red Hunters, misschien wel een Ardie (ik noem maar wat). En een 2takt klasse waarin men zijn machine met 70’s spul opvoert en steeds met sneller materiaal aan de start kan komen. Dat lijkt me ook eerlijker verdeelt en wordt je met een oude 4takt niet constant voorbij gejaagd door die ‘CZ-tjes’ (copyright Barry Kramer). Door al dat multitasken weinig aandacht kunnen besteden aan de diverse klasses Twin Shock/EVO…

Mark Faber.

De resultaten

Classic 50cc: 1. Niels de Klein 2. Rob Veldman 3. Willem de Vries

MX50 Hobby: 1. Stijn Sloot 2. Rik Krabbenborg 3. Bart ter Hofte

MX50 Super: 1. Wesley Staring 2. Carlo Cornelisse 3. Mark Poorthuis

Classic 2 stroke: 1. Steven Wouters 2. Peter van den Nieuwenhof 3. Jimmy Turk

Classic 4 stroke: 1. Jos Bourgondien 2. Barry Kramer 3. Co Turk

Pre 85: 1. Edwin Evertsen 2. Emiel Dijkman 3. Clemens Reuvekamp

Twinshock 50-: 1. Marijn Gilis 2. Jurgen Schreurs 3. Sven Hummel

Twinshock 50+: 1. Johnny Slomp 2. Johan Pieper 3. Fokke Tuik

Super EVO 125cc: 1. Luca Nijenhuis 2. Chiel Roelofs 3. Rutger Boomsma

Super EVO Open: 1. Gert-Jan Assink 2. Martijn van der Veen 3. Bart van Dulmen

Super EVO 40+: 1. Paul Woldendorp 2. Ralph Barten 3. Francois Schaftenaar

 

Kampioen 60- van van ’22, Seth Cox kende een mindere wedstrijd. (foto: Rins Karsmakers, met dank aan Barry Kramer)

 

Tussenstanden na St. Isidorushoeve (18 Juni): Classic 50cc: 1. Wesley Staring 591, 2. Dave Xofleer 564, 3. Niels de Klein 502. Classic 60+: 1. Johan Kistemaker 490, 2. Peter van den Nieuwenhof 446, 3. jan Schapendonk. Classic 60-: 1. Mark beekmans 594, 2. Bas van Kaathoven 432, 3, Jimmy Turk 383. Twinshock  50+: 1. Mart Hink 607, 2. Michel Paulussen 603, 3. Fokke Tuik 588. Twinshock 50-: 1. Jurgen Schreurs 630, 2. Christiaan Groot 560, 3. Marijn Gilis 484. Super EVO (Pre 97) 40+: 1. Richard van Drooge 566, 2. Kees van den Heuvel, 3. Ralph Barten 448. EVO (Pre 97) 125cc: 1. Tom Vollenberg 605, 2. Milan Adriaanse 540, 3. Jim Dortmans 504.Super EVO (Pre 97) Open: 1. Gert Jan Assink 666, 2. Martijn van der Veen 570, 3. Robin Termeer 539.

Sfeerbeeld bij een Twinshock wedstrijd (foto: Ria Tuik/VMCN)

Uw reacties

More MX Vintage news

  • BOTC: Votre timing pour le Motocross Oldtimers de Gierle

    BOTC: Votre timing pour le Motocross Oldtimers de Gierle

    Ce samedi 4 mai, c’est la deuxième épreuve de notre Championnat de Belgique de Motocross Oldtimers (BOTC), qui est au menu. Cela se passe dans la localité de Gierle (près …
  • BOTC: De timing van de oldtimercross in Gierle

    BOTC: De timing van de oldtimercross in Gierle

    Nu zaterdag 4 mei staat de tweede proef voor het Belgisch kampioenschap oldtimercross op het menu. In de gemeente Gierle (nabij Lille in de Noorderkempen) worden we ontvangen door de …
  • OVI MXVintage Team voortaan nog beter zichtbaar

    OVI MXVintage Team voortaan nog beter zichtbaar

    Ons eigenste motorcrossteam word al jaren gesponsord door voedingswaren-fabrikant OVI uit Olen. Iedere zichzelf respecterende motorcrossliefhebber die de E313 passeert weet waar de fabriek ligt en zegt dan spontaan “Wat …
  • VIDEO: Het grote Marty Smith interview Episode 2

    VIDEO: Het grote Marty Smith interview Episode 2

    Op 27 april 2020 verongelukte motorcrosslegende Marty Smith samen met zijn vrouw Nancy tijdens een ritje door de duinen met een buggy. Twee weken eerder werd Smith geïnterviewd naar aanleiding van het …
  • Podcast: Sebastien Tortelli over zijn carrière

    Podcast: Sebastien Tortelli over zijn carrière

    In een recent opgericht podcast Torq Moto worden straffe namen uit het verleden voor de microfoon gehaald. In deze aflevering zien we een gesprek met een erg getalenteerde motorcrosser uit …