Uw crossmotor afspuiten? Deze 10 dingen moet je weten!

Uw crossmotor afspuiten? Deze 10 dingen moet je weten!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Hou er van of haat het maar na elke wedstrijd moet je crossmotor afgespoten worden. Doe je het niet dan zal je motor er na verloop van tijd onder lijden. Ook het cosmetische aanzicht zal sterk achteruit gaan. Geef toe, wij motorcrossliefhebbers kijken graag naar een mooie crossmotor en dus dient u deze ook de nodige aandacht te geven bij een wasbeurt. Doe het wel op de juiste manier. Volg onze tips en uw machine zal veel langer een beauty zijn.

  1. Schraap overtollig vuil van je motor af voor je weer naar huis gaat. Gebruik geen metalen voorwerpen zoals een schroevedraaier omdat dit krassen maakt. Bij je lokale motorcrossdealer zijn er speciale plastic schrapers te koop voor een prikje. Kan je bij het thuiskomen je motor niet dadelijk afspuiten dan spuit je best wat kruipolie op je ketting om roestvorming tegen te gaan. Dit doe je net na de laatste reeks en zeker bij modderige omstandigheden.
  2. Investeer in een cover voor je luchtfilterkast zodat je de binnenkant kan afspuiten. Het gebruik ervan heeft twee voordelen: Ten eerste hoef je het zadel niet nat te spuiten en ten tweede kan je met een hogedrukreiniger de binnenkant van de luchtfilterkast perfect zuiver krijgen. Voor je de cover installeert maak je best de sluitranden van de luchtfilterkast netjes proper. Deze covers zijn uiteraard niet beschikbaar voor oudere crossmachines. Steek ook een speciale wasplug in het uiteinde van je demper om het water van je hogedrukspuit weg te houden van de dempervulling.
  3. Let op de radiatoren. Spuit niet te dicht bij de koelvinnen om verbuiging te voorkomen. Als je het meeste vuil van je motor hebt weggespoten haal je je motor van de stand af en leg je hem plat met het uiteinde van het stuur op de stand om de onderkant zuiver te spuiten. Doe dit voor beide kanten. Spuit niet op de elektrische componenten en scharnierpunten van de crossmachine.
  4. Als de onderkant weer proper is zet je de motor weer op de stand en spuit alle losgekomen vervuilingen weg.
  5. Nu het ergste vuil weg is gebruik je detergent om de laatste restjes vervuiling weg te wassen. Bij de dealer koop je tegenwoordig goede producten zoals Muc-Off om de volledige machine mee in te spuiten.
  6. Terwijl het product inwerkt kan je motor wassen met een stevige spons om alle delen netjes te wassen. Deze speciale sponzen zijn er tegenwoordig ook specifiek voor het wassen van off-roadmotoren.
  7. Na het wassen spoel je de motor volledig af om alle overtollige zeeprestanten te verwijderen. Inspecteer alle verborgen hoekjes van je motor en behandel desnoods na daar waar nodig. Het is ook een geschikt moment om slijtagegevoelige onderdelen te inspecteren.
  8. Nu is het tijd om de motor af te drogen. Doe dit met een stapeltje afgedankte of goedkope handdoeken. Nadien blaas je met perslucht de laatste restjes water weg en veeg je nog eens na met de handdoek. Blaas niet direct op elektrische contacten en scharnierpunten.
  9. Verwijder de luchtfilterkastcover en veeg de waterrestanten weg met een handdoek. Je kan nu een verse luchtfilter plaatsen en het zadel terugplaatsen. Deze kan je reinigen met een product voor ruiten (op basis van isopropylalcohol) omdat dit snel weer opdroogt en dus niet door de zadelcover trekt. Spuit nooit met een hogedrukreiniger op je zadel omdat het vocht de vulling afbreekt. Plastic delen spuit je best in met siliconespray die je enkele minuutjes laat intrekken en nadien oppoetst met een droge zachte doek. Zo blijft je plastic langer zijn glanzende look behouden. Siliconespray spuit je best niet op je remschijven.
  10. Verwijder de uitlaatplug en start de motor. Laat deze enkele minuten draaien om resterende waterdruppels te laten verdampen. Indien de motor verse olie nodig heeft is dit het moment om de motor wat langer te laten draaien en de olie af te laten. Hogedrukreinigers zijn ideaal om een crossmachine netjes te krijgen maar kettingen en scharnierpunten houden er niet van. Zorg er dus voor dat je direct na het droogblazen deze punten weer inspuit met kettingvet en olie. Spuit ook je uitlaat in met siliconespray om roestvorming te voorkomen. Klaar!

Uw reacties

More MX Vintage news