12 vragen aan Marko Kovalainen!

12 vragen aan Marko Kovalainen!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

MXVintage pikt de draad van 2015 weer op en gaat in de komende maanden aan de mouw trekken van heel wat ex-gp piloten. We stellen telkens exact dezelfde twaalf vragen over het verleden, het heden en de toekomst van onze geliefde sport. Deze keer moeten we naar het hoge Noorden en meer bepaald naar Finland voor 12 vragen aan Marko Kovalainen. 

De Fin werd geboren op 22 juni 1975 in Kajaani en reed zijn eerste GP in 1993. Marko Kovalainen is echte veteraan want het is zelden gezien dat iemand 20 jaar lang GP’s rijdt op een hoog niveau. Tijdens het GP-seizoen vertoefde hij in Lichtaart en gebruikte hij deze locatie als uitvalsbasis samen met zijn vriendin Gaëlle. Hij was ook een zeer verdienstelijk stadioncrosser en won verscheidene indoorwedstrijden. Die van Dortmund won hij tweemaal en zo reed hij telkens naar huis met een fonkelnieuwe Porsche als hoofdprijs. Ook was hij in 2012 Fins supercrosskampioen. Kovalainen werd jarenlang ondersteund door de betreurde Belgische motorhandelaar Jos Dolphijn. In januari 2014 kwam Marko naar ten val tijdens een Spaanse trainingsstage en raakte verlamd aan beide benen. Hier zijn de 12 vragen aan Marko Kovalainen.

1) Wie was in uw carrière de sterkste tegenstander en waarom? MK: Er waren er wel een aantal maar niemand in het bijzonder. In Finland had ik een aantal mooie duels met Miska Aaltonen. 

2) Welk was uw favoriete omloop? MK: De Citadel van Namur in België.

3) Welke motor had op u de grootste indruk en waarom? MK: De Honda CRF450 van 2004. Deze machine was in alles ver vooruit op zijn concurrenten.

4) Welke beslissing was niet de allerbeste in uw carrière als motorcrosser? MK: Mijn overstap van Honda naar Yamaha midden in het grandprix seizoen van 2000. Het team gebruikte slechte veringscomponenten op de Yamaha. De machine was moeilijk te besturen en ik was ook minder snel dan op de Honda.

5) Tweetakt of viertakt? MK: Tweetakt.

6) Hebben elektrische crossmachines de toekomst? MK: Dat is heel goed mogelijk. Ik vrees dat er binnen tien jaar geen omlopen meer beschikbaar zijn voor crossmachines met een verbrandingsmotor. Dat is erg jammer want motorcross heeft wellicht maar weinig invloed op de opwarming van de aarde.

7) Welke gebeurtenis in uw loopbaan is u het meest bij gebleven? MK: De Motocross of Nations van 1998. Wij werden tweede met Team Finland.  n.v.d.r.: De MXoN van 1998 was het legendarisch modderballet van Foxhill. Na de Belgen werden de Finnen mooi tweede met Marko Kovalainen, Miska Aaltonen en Petteri Gustafsson.

8) MXGP of Supercross? En waarom? MK: Ik hou van indoorcircuits. Tegenwoordig vind ik de MXGP mooi omdat het niveau erg hoog is.

9) Welke overwinning was de strafste uit uw carrière? MK: Mijn twee overwinningen in het Duits SX-kampioenschap in 1999 en 2000. Ik won telkens een Porsche.

10) In dichtbevolkte landen zoals België is het dramatisch gesteld met het aanbod van trainingsomlopen. Is dit volgens jou een onomkeerbaar proces of zijn er nog oplossingen mogelijk? MK: Heel de heisa rond de opwarming van de aarde doet geen goed aan de motorcross. In België specifiek zie ik de nabije toekomst bijzonder somber in en dat is erg jammer.

11) Geprepareerde kunstmatige of oldschool natuurlijke omlopen? MK: Beide.

12) Welke gouden raad geef jij aan jong opkomend motorcrosstalent? MK: Geef de school niet op voor motorcross. Uw brood verdienen met motorcross is geweldig maar besef dat uw carrière plots kan gedaan zijn. Nadien kan het heel moeilijk leven zijn zonder een alternatief.

Uw reacties