Het motorcrossjaar 1972: De Belgen winnen alles!

Het motorcrossjaar 1972: De Belgen winnen alles!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Onze landgenoten hebben in het verleden erg straffe prestaties neer gezet. In 1972 zwaaiden de Belgen de scepter met een zelden geziene overmacht. Ze wonnen het WK 250cc, het WK 500cc, de Motorcross- en de Trofee der Naties. Ongezien!

Op 30 januari vuurt het Brits leger op katholieke demonstranten tijdens een optocht in Belfast. De optocht was verboden en zo vielen er dertien doden op deze “Bloody Sunday”. Een paar dagen later wint de Nederlandse schaatser Ard Schenk niet minder dan drie gouden medailles op de Olympische winterspelen in het Japanse Sapporo. In de maand mei ondertekenen Brezjnev en Nixon het befaamde SALT-akkoord. De overeenstemming gaat over een gedeeltelijke bevriezing van het aantal raketten met een kernlading. In Frankfurt worden de kopstukken van de beruchte Baader-Meinhofgroep opgepakt en in Washington barst het Watergateschandaal uit. In september plegen Arabische terroristen een aanslag tijdens de Olympische Spelen in München, er vielen in totaal 17 doden.

Het Nederlandse duo Mouth & MacNeal voerden in 1972 dertien weken lang de hitlijsten aan met de meezinger “How Do You Do”.

In de motorcross konden een vloot sterke Belgen hun stempel drukken op elke competitie. In het WK 250cc was Suzuki-rijder Joël Robert enkele maten te sterk voor de concurrentie. Hakan Andersson moest lijdzaam toezien hoe de snelle Waal telkens de zege pakte en zo al snel kon uitlopen in de tussenstand. Stalgenoot Sylvain Geboers werde nog derde in de eindstand. Fait divers: Tijdens de GP van Nederland in Markelo werden enkele CZ’s gestolen van o.a. Vladimir Kavinov. Hij leende dan maar een KTM van zijn landgenoot Moiseev. Gaston Rahier werd dertiende in het WK aan boord van een Husqvarna.

In de 500cc klasse was er geen kruid opgewassen tegen Roger De Coster. Hij zette van in den beginne zijn stempel op de zwaarste klasse aan boord van een erg snelle en betrouwbare Suzuki. Oostblokrijder Paul Friedrichs kon niet anders dan achtervolgen en de schade beperken met zijn CZ. Hij eindigde tweede in de eindstand. Yamaha-piloot Vanvelthoven werd nog vijfde in het WK van 1972.

De Trofee der Naties vond dat jaar plaats op de Horensbergdam in Genk. Vier Belgen werden geselcteeerd: Roger De Coster, Jaak Vanvelthoven, Marcel Wiertz (ter vervanging van de gekwetste Sylvain Geboers) en Joël Robert. De Belgen wonnen de begeerde landenprijs voor de Tsjechoslowaken.

Twee weken later was er de Motorcross der Naties in de zandbak van Norg in de provincie Drenthe. De strijd om de Chamberlain Trofee werd een rasechte thriller. De eerste reeks begon niet lekker voor de Belgen met slechte starts voor De Coster, Vanvelthoven en Vandevorst. De Coster en lange Jaak boenderden door het deelnemersveld met ware doodsverachting om uiteindelijk heel wat plaatsen goed te maken. De Coster werd nog tweede na Bengt Aberg. Tijdens de tweede reeks waren de Zweden en onze landgenoten aan elkaar gewaagd tot aan de laatste ronde. De Zweden hadden net voor het ingaan van de laatste ronde een punt meer en dus moest er nog een ultieme move komen van de Belgen. De Coster kon niet meer opschuiven want hij reed aan de leiding. Vanvelthoven lag te ver achter op Jonsson om nog een plaats te kunnen goedmaken. Het moest dus van René Vandevorst komen. Onder oorverdovende aanmoedigingen van de talrijke opgekomen Belgen wist René in de laatste ronde nog over Pierre Karsmakers te raken om zo negende te worden. De Belgen wonnen met gelijke punten voor de Zweden. De chronometrage van onze landgenoten verliep in ons voordeel met acht seconden verschil.

De Belgische kampioenen van 1972

Inters 500cc           : Roger De Coster

Inters 250cc           : Joël Robert

Zijspannen             : Aloïs De Kort

Seniors 500cc        : Yvan Van Den Broeck

Juniors 500cc        : André Massant

Seniors 250cc         : Christian Gouverneur

Seniors 125cc         : Christian Gouverneur

Juniors 125cc         : Emmanuel Fraikin

50cc                         : Marcel Delcourt

Tekst: Danny Hermans

Foto intro: mxworksbike.com

Uw reacties

More MX Vintage news