VIDEO: een conversie van de Honda CR500!

VIDEO: een conversie van de Honda CR500!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Honda was altijd al een koele minnaar van tweetakttechnologie en het kon dus niet vermoeden dat net één van hun machines een cultstatus zou bereiken. De productie van de Honda CR500 stopte in 2001 onder invloed van de oprukkende viertakten en wijzigende regels van de AMA en de FIM.

Het verhaal van de CR500 begon al in 1981 met de CR450. Drie jaar later zag de CR480 het daglicht en in 1985 kwamen de Japanners met de eerste watergekoelde CR500. Deze motoren waren legendarisch vanwege het bekende “stamp onder je gat” karakter. Vanaf 1989 probeerde Honda om de ruwe kantjes wat te polijsten door een gewijzigde cilinderkop te monteren. Desondanks bleef de CR de status “only for real man” bewaren.

Twintig jaar later is de CR500 samen met zijn evenknie – de Kawasaki KX500 – het verzamelobject van het moment. De cultstatus rond deze twee is zo groot geworden dat er zelfs fake news over geschreven wordt. Websites die het niet zo nauw namen met het doublecheck-principe kondigden met veel egards aan dat Honda opnieuw een CR500 ontwikkelde. Dromen mag natuurlijk maar de werkelijkheid is dat heel wat mensen met kennis van zaken de CR500 gebruiken als project.

Restaureren en de originaliteit bewaren is één ding, de powerplant van de Honda gebruiken in een modern frame is evenwel wat uitdagender. In de onderstaande video zie je een erg geslaagde reconversie van de CR500. Het machtige blok werd in een frame gelepeld van een KTM 250SXF uit 2016. De motor is flink bijgewerkt om de power handelbaar te maken en er is een decompressieklep aanwezig om het starten te vergemakkelijken. Het geheel zit er bovendien erg gelikt uit, het is een geslaagde maar wellicht peperdure mix van deze Japanse geweldenaar met een Oostenrijks frame.

Uw reacties

More MX Vintage news

  • BOTC: De eerste tussenstand van het BK oldtimercross

    BOTC: De eerste tussenstand van het BK oldtimercross

    Na de wedstrijd in Ranst, die door de afgelastingen als opener van het seizoen fungeerde, is het tijd voor de keiharde cijfers. We publiceren een eerste tussenstand van het BK …
  • Een portret van Mike Brown

    Een portret van Mike Brown

    Mike Brown, een Amerikaanse motorcrosser, werd geboren op 1 mei 1972 in Johnson City, Tennessee. Brown was een Amerikaanse AMA SX en MX National-rijder van 1990 tot 2013 en deed …
  • BOTC: Votre timing pour le Motocross Oldtimers de Gierle

    BOTC: Votre timing pour le Motocross Oldtimers de Gierle

    Ce samedi 4 mai, c’est la deuxième épreuve de notre Championnat de Belgique de Motocross Oldtimers (BOTC), qui est au menu. Cela se passe dans la localité de Gierle (près …
  • BOTC: De timing van de oldtimercross in Gierle

    BOTC: De timing van de oldtimercross in Gierle

    Nu zaterdag 4 mei staat de tweede proef voor het Belgisch kampioenschap oldtimercross op het menu. In de gemeente Gierle (nabij Lille in de Noorderkempen) worden we ontvangen door de …
  • OVI MXVintage Team voortaan nog beter zichtbaar

    OVI MXVintage Team voortaan nog beter zichtbaar

    Ons eigenste motorcrossteam word al jaren gesponsord door voedingswaren-fabrikant OVI uit Olen. Iedere zichzelf respecterende motorcrossliefhebber die de E313 passeert weet waar de fabriek ligt en zegt dan spontaan “Wat …