Techniek: alles wat u moet weten over Dual Compound vorkdichtingen

Techniek: alles wat u moet weten over Dual Compound vorkdichtingen
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Crossmotoren zijn echte marteltuigen voor uw dichtingen. SKF heeft een goede reputatie voor het bouwen van duurzame vorkafdichtingen voor de motorcross. Nu gaan ze nog een stap verder met  haar nieuwste creatie: de Dual Compound dichtingen. Rond 1990 schakelden de fabrikanten van crossmotoren over op upside-downveringen en net voor dit type vering fabriceert SKF deze nieuwe dichtingen.

Elke motorcrosser krijgt er mee te maken: een lekkende vorkdichting. Dat betekent letterlijk vorkolie die de gemakkelijkste weg zoekt naar buiten en u die met een slecht werkende vering uw reeks moet zien te overleven. De nieuwe technologie van SKF trekt onze aandacht omdat de nieuwe afdichtingen een superieure afdichting beloven, een betere vuilafvoer, minder vorkstijfheid en een langere levensduur. SKF Dual-Compound vorkafdichting-technologie werd ontwikkeld om superieure afdichtingsprestaties te bereiken door twee verschillende compounds in één vorkafdichting samen te voegen.

Het groene compound rubber wordt gebruikt voor als vorkafdichtingswissers. Het is taai en duurzaam. Het rode compound wordt gebruikt tegen de vorkbuizen. Het is zachter, flexibeler en heeft een nieuw ontworpen afdichtingslip. Het zachtere rubber kan onvolkomenheden in de vorkbuis volgen om een goede afdichting tegen lekkage te behouden. Het dual-compound rubber is een metalen insert dat zorgt voor structureel geheel,  het vorkrubber heeft een zelfreinigende veer om de afdichtingsdruk van de wisser te verhogen.

Kayaba, Showa, WP, Ohlins of nog een andere vork? Lekken doen ze na verloop van tijd allemaal. Een vorkafdichting moet werken in een vuile omgeving waar hij een zeer lange slag moet doorstaan bij hoge snelheden met abrupte richtingsveranderingen. SKF Dual Compound vorkdichtingen zullen hun werk beter doen dan conventionele dichtingen en bovendien zullen ze volgens SKF dubbel zo lang meegaan. De meerprijs van dit type dichting is dan snel terug verdiend. Bovendien is de meerprijs verwaarloosbaar bij een servicebeurt op de vorkpoten van uw crossmotor.

Uw reacties

More MX Vintage news

  • BOTC: De eerste tussenstand van het BK oldtimercross

    BOTC: De eerste tussenstand van het BK oldtimercross

    Na de wedstrijd in Ranst, die door de afgelastingen als opener van het seizoen fungeerde, is het tijd voor de keiharde cijfers. We publiceren een eerste tussenstand van het BK …
  • Een portret van Mike Brown

    Een portret van Mike Brown

    Mike Brown, een Amerikaanse motorcrosser, werd geboren op 1 mei 1972 in Johnson City, Tennessee. Brown was een Amerikaanse AMA SX en MX National-rijder van 1990 tot 2013 en deed …
  • BOTC: Votre timing pour le Motocross Oldtimers de Gierle

    BOTC: Votre timing pour le Motocross Oldtimers de Gierle

    Ce samedi 4 mai, c’est la deuxième épreuve de notre Championnat de Belgique de Motocross Oldtimers (BOTC), qui est au menu. Cela se passe dans la localité de Gierle (près …
  • BOTC: De timing van de oldtimercross in Gierle

    BOTC: De timing van de oldtimercross in Gierle

    Nu zaterdag 4 mei staat de tweede proef voor het Belgisch kampioenschap oldtimercross op het menu. In de gemeente Gierle (nabij Lille in de Noorderkempen) worden we ontvangen door de …
  • OVI MXVintage Team voortaan nog beter zichtbaar

    OVI MXVintage Team voortaan nog beter zichtbaar

    Ons eigenste motorcrossteam word al jaren gesponsord door voedingswaren-fabrikant OVI uit Olen. Iedere zichzelf respecterende motorcrossliefhebber die de E313 passeert weet waar de fabriek ligt en zegt dan spontaan “Wat …