Techniek: de tandwielverhoudingen van uw crossmotor

Techniek: de tandwielverhoudingen van uw crossmotor
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Er zitten twee tandwielen op elke crossmotor. Het kleinste tandwiel zit aan de motor bevestigd. Het grotere achterste tandwiel is aan het achterwiel bevestigd. De twee tandwielen worden gemeten aan de hand van het aantal tanden. Als vuistregel geldt: meer tanden op het achterste tandwiel zorgt voor een lagere topsnelheid en meer trekkracht. Minder tanden op het achterste tandwiel zorgt voor een hogere topsnelheid en een verminderde trekkracht.

Zodra u het aantal tanden van het voorste en het achterste tandwiel kent, kent u meteen ook de overbrengingsverhouding. U berekent de overbrengingsverhouding door het aantal tanden op het achterste tandwiel te delen door het aantal tanden op het achterste tandwiel. Een tandwiel met 12 tanden zal bijvoorbeeld 4,33 keer worden verdeeld in een tandwiel met 52 tanden achteraan. Deze versnellingscombinatie zou een versnellingsverhouding van 4,33 hebben, want dat is het aantal keren dat het voorste tandwiel draait voordat het achterwiel een volledige omwenteling gemaakt heeft.

Hoe hoger het getal van de overbrengingsverhouding, hoe lager de versnelling. Zo wordt de 4,33 van een 12/52-combinatie een 4,41 als je één tand aan het achterste tandwiel toevoegt (12/53). Elke keer als het versnellingsverhouding-getal omhoog gaat, vermindert u de topsnelheid, maar verhoogt u de versnelling of trekkracht. Omgekeerd, als je de snelheid in elke versnelling wilt verhogen, moet je zoeken naar een kleinere versnellingsverhouding nummer. Als je in ons voorbeeld van 12/52 de topsnelheid wil verhogen door aan de achterkant twee tanden weg te nemen (12/50) wordt de verhouding 4,16.

Wanneer u nadenkt over de versnelling van uw motor, is het doel om de prestaties te maximaliseren voor uw rijstijl, uw vaardigheidsniveau en de omstandigheden op het circuit. Voor een endurorit hoeft uw motor minder pittig uit een bocht te trekken dan op een motorcrossbaan. En dan zijn er ook nog beperkingen. Zo kan je niet oneindig het achtertandwiel vergroten want op zeker moment gaat deze de kettinggeleider raken of de geleider overmatig laten slijten.  Stel dat je van de verhouding 14/52 naar 14/54 wil gaan maar het achtertandwiel met 54 tanden hapt in de geleider? In dit geval pas je best ook het voorste tandwiel aan waardoor je een combinatie van 13/50 (3,85) maakt om in de buurt te komen van de overbrengingsverhouding die de combinatie 14/54 (3,86) zou opleveren.

De toprijders uit de MXGP streven allen naar een tandwielverhouding die toelaat om zoveel mogelijk in de derde versnelling te kunnen rijden want dat is uw beste versnelling op een crossbaan. Het kiezen van de juiste versnelling is een goedkope manier om je motor beter te laten presteren.  De tabel geeft u de versnellingsverhoudingen voor de meest voorkomende tandwielcombinaties.

De meest gangbare tandwielverhoudingen

12 13 14 15
47 3,92 3,62 3,38 3,13
48 4,00 3,69 3,43 3,20
49 4,08 3,77 3,50 3,27
50 4,16 3,85 3,57 3,33
51 4,25 3,92 3,64 3,40
52 4,33 4,00 3,71 3,47
53 4,42 4,08 3,79 3,53

Uw reacties

More MX Vintage news

  • BOTC: Votre timing pour le Motocross Oldtimers de Gierle

    BOTC: Votre timing pour le Motocross Oldtimers de Gierle

    Ce samedi 4 mai, c’est la deuxième épreuve de notre Championnat de Belgique de Motocross Oldtimers (BOTC), qui est au menu. Cela se passe dans la localité de Gierle (près …
  • BOTC: De timing van de oldtimercross in Gierle

    BOTC: De timing van de oldtimercross in Gierle

    Nu zaterdag 4 mei staat de tweede proef voor het Belgisch kampioenschap oldtimercross op het menu. In de gemeente Gierle (nabij Lille in de Noorderkempen) worden we ontvangen door de …
  • OVI MXVintage Team voortaan nog beter zichtbaar

    OVI MXVintage Team voortaan nog beter zichtbaar

    Ons eigenste motorcrossteam word al jaren gesponsord door voedingswaren-fabrikant OVI uit Olen. Iedere zichzelf respecterende motorcrossliefhebber die de E313 passeert weet waar de fabriek ligt en zegt dan spontaan “Wat …
  • VIDEO: Het grote Marty Smith interview Episode 2

    VIDEO: Het grote Marty Smith interview Episode 2

    Op 27 april 2020 verongelukte motorcrosslegende Marty Smith samen met zijn vrouw Nancy tijdens een ritje door de duinen met een buggy. Twee weken eerder werd Smith geïnterviewd naar aanleiding van het …
  • Podcast: Sebastien Tortelli over zijn carrière

    Podcast: Sebastien Tortelli over zijn carrière

    In een recent opgericht podcast Torq Moto worden straffe namen uit het verleden voor de microfoon gehaald. In deze aflevering zien we een gesprek met een erg getalenteerde motorcrosser uit …