Retro: wie herinnert zich de befaamde Heckel laarzen?

Retro: wie herinnert zich de befaamde Heckel laarzen?
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De motorcrossgeschiedenis zit vol met innovatieve vindingen die niet altijd zaligmakend werden. De befaamde Heckel motorcrosslaarzen zijn de voorloper van de moderne laars zoals we die nu kennen. Maar ze waren allesbehalve geweldig en dat is zelfs een understatement.

Jonge motorcrossers denken dat wat zij dragen de nieuwste technologie is. Ze begrijpen niet dat de meeste nieuwe producten gebaseerd zijn op iets dat 20, 30 of 40 jaar geleden ontworpen werd. En zo is het ook met scharnierende, plastic motorcrosslaarzen. Voordat Sidi, Gaerne, Alpinestars of Fox populair werden, waren er een heleboel laarzen met vergelijkbare scharnierontwerpen en plastic bekleding. De allereerste laars met kunststof scharnieren was de Heckel uit 1974. Het was de voorvader van alle moderne laarzen en die van de vroege jaren 1980.

 

 

Heckel maakte skischoenen voordat het zijn expertise toepaste op de Heckel motorcross laars van 1974. De Heckel laars is nu 45 jaar oud en al lang niet meer op de motorcrossmarkt te vinden. Het was echter wel de allereerste plastic motorcrosslaars. Heckel’s polyvinyl chloride (PVC) bovenkant had een scharnierende enkel en drie roestvrij stalen gespen, terwijl de onderkant van de laars een uit één stuk gegoten plastic voetbed was.

 

 

Heckels werden gedragen door bekende rijders zoals Gaston Rahier, Ivan Van Den Broeck, Jim Pomeroy en Harry Everts. In een recent gesprek met Van Den Broeck vroegen we naar het draagcomfort van de Heckel’s en Ivan beschreef het als ‘dramatisch’. Wij vroegen ook een reactie aan viervoudig wereldkampioen Harry Everts. Hij had en contract met Heckel en had dus geen gebrek aan laarzen. Gelukkig maar want volgens hem was hij na elke race toe aan een nieuw paar laarzen. De koperen schroeven van de scharnierpunten braken telkens af. Naar eigen zeggen zou hij zo een dertig paar Heckel’s naar het containerpark gebracht hebben.

 

 

Heckel laarzen werden nooit een echt succes: Ze waren te zwaar, de voorgevormde zone voor de tenen, de zool en voetbed boden geen gevoel in het schakelen en het remmen. Moderne motorcrosslaarzen durven nog een tikje zwaarder te zijn dan de Heckel’s maar die werden toen vergeleken met de veel lichtere lederen laarzen. Hoewel aangeboden in acht maten, was de binnenkant van de onderkant van de laars hard en oncomfortabel. Heckel verdween uit de motorcross in 1980, maar zijn innovaties zie je nog altijd in de moderne laarzen die je nu draagt.

Heckel bestaat nog steeds en maakt nu veiligheidsschoenen voor de industrie. In 2011 werd het Frans bedrijf een onderdeel van UVEX, u wel bekend als fabrikant van skibrillen.

 

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Michel Demaret wint Pré 65 in Gierle

    Michel Demaret wint Pré 65 in Gierle

    Het mag ook eens gezegd worden, de organisatoren verzetten bergen werk om een motorcrosswedstrijd überhaupt te kunnen laten doorgaan. In Gierle kreeg de organiserende club in de nacht van donderdag …
  • Foxhill mag FIM Vintage Motocross World Cup organiseren

    Foxhill mag FIM Vintage Motocross World Cup organiseren

    De FIM Vintage Motocross World Cup 2024 wordt in het weekend van 13-14 juli gehouden op het legendarische Foxhill circuit in Groot-Brittannië, waar een nieuwe wereldbekerwinnaar in de FIM Vintage …
  • BOTC: De eerste tussenstand van het BK oldtimercross

    BOTC: De eerste tussenstand van het BK oldtimercross

    Na de wedstrijd in Ranst, die door de afgelastingen als opener van het seizoen fungeerde, is het tijd voor de keiharde cijfers. We publiceren een eerste tussenstand van het BK …
  • Een portret van Mike Brown

    Een portret van Mike Brown

    Mike Brown, een Amerikaanse motorcrosser, werd geboren op 1 mei 1972 in Johnson City, Tennessee. Brown was een Amerikaanse AMA SX en MX National-rijder van 1990 tot 2013 en deed …
  • BOTC: Votre timing pour le Motocross Oldtimers de Gierle

    BOTC: Votre timing pour le Motocross Oldtimers de Gierle

    Ce samedi 4 mai, c’est la deuxième épreuve de notre Championnat de Belgique de Motocross Oldtimers (BOTC), qui est au menu. Cela se passe dans la localité de Gierle (près …