VIDEO: De korte maar erg succesvolle geschiedenis van Husaberg

VIDEO: De korte maar erg succesvolle geschiedenis van Husaberg
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Na de overname van het Zweedse merk Husqvarna door Cagiva in 1986 begonnen enkele oud-medewerkers onder leiding van fabrieksrijder Thomas Gustavsson en technicus Urban Larsson hun eigen enduromerk. Het merk Husaberg was geboren. 

Al snel werden er prima resultaten geboekt in de Enduro en ook in de opkomende viertaktcross. Joël Smets werd driemaal wereldkampioen 500cc op een Husaberg. Dat was in 1995, 1997 en in 1998. Husaberg werd in 1995 verkocht aan KTM.

 

 

In 2009 kwam Husaberg met een totaal nieuw model motordesign. Namelijk met een 70 graden naar voren gekantelde cilinderhoek waardoor het zwaartepunt van de motor meer in het midden kwam te liggen. Hierdoor werd de handelbaarheid en wendbaarheid van de motor aanzienlijk verbeterd. Er zijn 3 verschillende modellen van deze motor, namelijk een 390cc, een 450cc model en een 570cc.

Vanaf 2013 neemt Husaberg afscheid van de gekantelde blokken en neemt de motorblokken van het moederbedrijf KTM over. Daarbij worden ook de uitvoeringen overgenomen, namelijk een 250cc, 350cc, 450cc en 500cc. Niet veel later neemt de KTM-groep de merknaam Husqvarna over waardoor de rol van Husaberg op het achterplan verdwijnt en er geen motoren meer worden vervaardigt onder deze merknaam.

De merknaam Husaberg staat in veel gevallen nog steeds op de verpakking voor onderdelen die uitwisselbaar zijn tussen de merken Husqvarna, GasGas, KTM en dus ook Husaberg.

Husaberg heeft in zijn korte geschiedenis laten zien hoe de ingenieurs in een mum van tijd een motor bouwden die aan de wereldtop stond in het WK Enduro en het WK motorcross. In elke KTM, Husqvarna en GasGas zit wat DNA van het voormalige Husaberg want in Oostenrijk hebben ze de know-how van het Zweeds merk handig weten te implementeren in hun off-roadmachines. Onderdelen van Husaberg zijn nog steeds (indien in voorraad) beschikbaar via het KTM-netwerk.

Foto: archief

Uw reacties

More MX Vintage news