Een portret van Thierry Klutz

Een portret van Thierry Klutz
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De Belgische motorcrosser en Thierry Klutz werd geboren op 23 mei 1971 in Luik. Thierry Klutz, een inwoner van Rocourt, heeft in de loop van zijn carrière in alle disciplines gereden, waaronder off-road, motorcross en enduro, maar ook Supermotard en Trials. Met een diploma lichamelijke opvoeding werd hij Belgisch vice-kampioen in de U23 motorcrosscategorie achter een zekere Stefan Everts.

 

 

In 1992 deed hij mee aan het 125cc-wereldkampioenschap op een Honda, waarmee hij 13e werd in de Belgische GP tijdens de eerste van de drie manches in Genk. Hij won ook voor het eerst de 12h de la Chinelle enduro in Franchimont, samen met Bertrand en Jeanmoye op een Honda. Het jaar daarop deed hij mee aan het wereldkampioenschap op een 500cc Honda.

Hij werd 15e in de eerste van de drie rondes in Italië en 12e in de derde ronde in Slowakije op Sverepec, waarmee hij 44e werd in het kampioenschap. Met slechts een 14e plaats in de tweede ronde in Portugal eindigde hij 47e in het 500cc-wereldkampioenschap op zijn Honda. Vervolgens won hij voor de tweede keer de 12 Uren van La Chinelle, in het gezelschap van Billy Liles en Danny Theybers, opnieuw op een Honda.

Thierry Klutz in 1999 op de Citadel van Namen.

In de Belgacom-kleuren in 1995 werd hij 11e in de GP van Oostenrijk en 14e in de GP’s van Zwitserland en Italië in de tweede ronde. Hij eindigde 11e in Frankrijk en 12e in Duitsland in de eerste ronde om 15e en 12e te worden in de GP van België in Namen en 26e in het 500cc-wereldkampioenschap met zijn Honda. Hij eindigde ook op de 3e trede van het podium tijdens de Enduropale du Touquet.


In 1996 nam hij deel aan de 500cc grand prix, maar zijn Honda gaf hem niet de kans om kampioenschapspunten te scoren. Hij eindigde 14e in de eerste ronde van de Grand Prix van België in Namen in 1997, wat hem op zijn Honda naar de 36e plaats in het 500cc-wereldkampioenschap bracht, en in 1998 pakte hij de 33e plaats in het kampioenschap door 14e te worden in de tweede ronde van de Grand Prix van Finland.

 

 

Hij behaalde ook zijn derde overwinning in de 12h de la Chinelle met Thierry Godfroid en Kevin Fors aan boord van een Kawasaki. Dit was de Kawasaki waarvoor hij in 1999 zijn trouwe Honda zou verruilen voor een 13e plaats in de Britse GP en een 14e plaats in de Belgische GP van Namen in de openingsronden, waarmee hij het seizoen afsloot als 33e in het wereldklassement. Zijn Kawasaki-avontuur duurde echter maar één seizoen, want in 2000 reed hij een Vor in het 500cc-wereldkampioenschap met het PSM-team van Guy Laval.

Hij eindigde 15e in de tweede ronde in Oostenrijk, 8e in de eerste ronde van de Europese GP op Spa Francorchamps, 15e in de eerste ronde in Engeland, 12e in de tweede ronde van de Belgische GP 3 op Namen en sloot het seizoen af met een 14e plaats in de eerste meeting in Luxemburg, goed voor de 30e plaats in het kampioenschap. Nog steeds bij het PSM-team van Guy Laval reed hij de 250cc Grand Prix en eindigde hij op de derde trede van het podium in de enduropale van Touquet.

 

Thierry Klutz met zijn vriend Stefan Everts.

Hij timmert langzaam aan de weg naar enduro en het wereldkampioenschap. Rijdend op een GasGas 300 2-takt eindigde hij 4e in de enduropale du Touquet in 2004, pakte hij de Franse E3-titel in de Inter 4-takt en behaalde hij 3 podiumplaatsen in het enduro-wereldkampioenschap rijdend op een Gas Gas 450cc 4-takt in 2005.

Hij won de 12h de la Chinelle voor de 4e en 5e keer in 2014 met Cremer en Collet en in 2015 met Cremer en Dimitri Vanhoenacker rijdend op een KTM. Thierry Klutz steekt momenteel al zijn energie in het creëren van nieuwe motorcrosscircuits en wordt nog steeds gedreven door dezelfde passie voor crosscountryraces.

Foto’s: Serge Frocheur, MXMag en archief

Uw reacties

More MX Vintage news