Boontje voor een dikke 500 tweetakt? Service Honda maakt(e) het!

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Amerikaans bedrijf Service Honda steekt 500cc in frame van een CRF250

Ondanks dat we een krachtpatser als een 500cc tweetakt in de verste verte niet de baas kunnen hebben we een boontje voor deze machines. Het lijken machines die alleen maar bereden kunnen worden door getalenteerde enkelingen die door de natuur gezegend zijn met een overdosis testosteron.

Feit is dat deze uit het beeld verdwenen motoren met het nodige respect en een fijngevoelige rechterhand bediend moeten worden. Dat de fabrikanten deze machines niet meer maken heeft meerdere redenen. Vooreerst was er de Amerikaanse en Europese regelgeving die de halfliters verbannen hebben. Al in 1993 werden de motoren verboden in de AMA Nationals omdat ze te krachtig waren. Later werden ze ook in Europa gedwongen tot een stille dood, enerzijds door de overstap naar milieuvriendelijkere viertakten en de MX3 klasse die een uitdoofscenario onderging. De laatste jaren van dit kampioenschap waren er trouwens weinig of geen tweetakten meer te zien. Bovendien waren halverwege de jaren negentig enkele fabrikanten zoals Yamaha en Suzuki niet meer overtuigd van de noodzaak om deze pk-monsters te blijven produceren.

Crosser op steroïden

Motorcrossers die ooit het genoegen hadden om een 500cc tweetakt te berijden doen er nu nog altijd nostalgisch over. Het waren Kawasaki en Honda die als laatste Japanse fabrikanten de motoren bleven produceren ondanks dat ze niet meer in de grote competities terecht konden. Halverwege de jaren 2000 stopte de productie van deze dikke tweetakten compleet. De Amerikaan A.J. Wagonner kon dit niet hebben en stak al in 1997 een CR500 blok in een recenter CR250 aluminium frame. Dit was het prille begin van Service Honda die dit concept verder uitbouwde tot een homogeen een bruikbare crosser. Waggonner moest in Japan telkens de CR-motorblokken bestellen in losse onderdelen want vanaf 2001 werden ze niet meer geproduceerd. Dat bepaalt in grote mate de prijs van deze machines want ze zijn peperduur.

De recentste creatie is een blok uit 2001 dat wordt gemonteerd in een CRF250 frame uit 2015. Het is niet zo dat dit frame alleen maar de aanpassingen krijgt om het blok er in te laten passen, ook worden essentiële aanpassingen gedaan om de machine zo homogeen en berijdbaar mogelijk te maken. Zo worden er aanpassingen gemaakt in de mapping van de ontsteking, de vering, de carburator en de uitlaat.

Hoe rijdt ie?

Een flinke hengst met je rechterbeen en de machine komt tot leven. De diepe grom van de motor heeft iets onheilspellend. Het is een eerste waarschuwing voor je je been over het zadel gooit. Rijden met een 500 tweetakt kan je met niks vergelijken. Je kan deze machine gerust explosief noemen maar toch is het hoge vermogen goed beheersbaar op voorwaarde dat je rechterhand een soort van fluweelzachte beheersing heeft. Je kan een forse ruk aan het handel geven maar dat bekoop je sowieso met je uithoudingsvermogen die recht evenredig uit je tengere lichaam ontsnapt. De trekkracht is enorm en zorgt er net niet voor dat je lager gelegen ingewanden rectaal je lichaam verlaten. Hij probeert je schouders te scheiden van je bovenarmen. We raden je sowieso aan om vooraf een toiletbezoek in te plannen zodat je vuile was achteraf niet al te veel “brown spots” vertoond. Als je de fiets gewoon bent is het een extreem leuk speelgoedje. De trekkracht op lage toeren is onnavolgbaar en je hoeft maar weinig te bewegen met je rechterhand om “meters” te maken. Feit is wel dat er maar weinig rijders zijn die deze CR500AF -want zo heet hij officieel- even agressief kunnen berijden dan een 250. De weinige piloten die destijds reden met de originele Honda CR500 uit Japan zeggen dat deze 500AF beter en meer gebalanceerd is.

CR500AF of CRF450?

En de vraag die op éénieders lippen ligt: Is de CR500AF beter dan de huidige CRF450? Een sluitend antwoord kunnen we hier niet op geven. Het staat als een paal boven water dat een 450 viertakt meer vergevingsgezind is dan zijn rokende voorvader. De CR500AF is zo apart dat het zoeken is naar de man die de machine kan beheersen. Een flink stel ballen aan je lijf helpt maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat deze Service Honda je pijn doen en niet alleen in je portefeuille. Kom achteraf niet klagen dat we je niet hebben verwittigd.

Bij het ter perse gaan van dit artikel keken we op de website van Service Honda en bleek dat de productie van deze motorcrossbom is stopgezet omwille van een gebrek aan onderdelen. Dat betekent ook meteen dat deze pareltjes lustobjecten worden voor verzamelaars en de prijzen navenant gaan stijgen. Mijn spaarvarken gaat zo meteen aan diggelen.

https://www.youtube.com/watch?v=LQlKnAh_poI

 

Uw reacties

More MX Vintage news