De Hercules crosser met wankelmotor!

De Hercules crosser met wankelmotor!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Het Duitse bedrijf Hercules werd opgericht in 1886 en produceerde toen fietsen. Al in 1902 wist de fabrikant zijn eerste motorfietsen te bouwen in een productie-eenheid in Nuremberg. In 1974 waren ze eerste motorfabrikant die een motorfiets met een wankelmotor wist te bouwen.

De Hercules KC-30 GS Enduro

 

De specifieke vorm van een rotatiemotor

Dat was de W-2000 met een inhoud van 294cc en een vermogen van 23 pk. Dat werd later opgetrokken tot 32 pk na wat inwendige aanpassingen. In 1975 bracht Hercules een enduromachine uit met een wankelmotor, de KC-30 GS Enduro. De motor werd nooit een succes vanwege de hoge kostprijs. Het octrooi van de wankelmotor kwam van Felix Wankel die in 1929 zijn uitvinding liet registreren maar het was pas in 1957 dat hij in samenwerking met de Duitse autobouwer NSU een goed werkend exemplaar van de rotatiemotor kreeg ontwikkeld.

De NSU Wankel Spider was de eerste.

Een rotatiemotor heeft geen zuiger die op en neer gaat. In plaats daarvan draait een afgeronde driehoekige rotor rond een as door de holle loop van de krukas. Brandstof en lucht worden in de ruimtes tussen de rotor gepompt en de snelle expansie van de verbranding doet de rotor draaien. De rotor is het equivalent van een zuiger maar met minder bewegende onderdelen en draaiend in plaats van op en neer te bewegen. De bekendste rotatiemotor was die van de Mazda RX serie.

De Hercules was dus de eerste productiemotorfiets met een wankelmotor. De eerste modellen gebruikten een tweetaktmengsel in de benzine om de motor te smeren, die later werd opgewaardeerd met een olie-injector. Er werden 1800 motoren verkocht tussen 1974 en 1976 onder zowel Hercules- als DKW-badges. In 1977 verkochten ze al hun productiegereedschappen aan Norton. De enduromachine van het merk kreeg de naam Hercules Wankel 502 Rotary.

Hercules bouwde een paar off-road machines met wankelmotor voor de ISDT en voor hun Amerikaanse importeur Penton Motors. De krukas was bijna verticaal gemonteerd, vermoedelijk om een ​​kortere wielbasis en betere koeling te geven. Hoewel de motor leek op een traditionele tweetakt onthult een nauwkeurige blik dat het weldegelijk een wankel is. Het formaat van de cilinder is wat forser. Erg specifiek voor deze motoren was het geproduceerde geluid. Die is met niks te vergelijken. In de onderstaande video zie je een Hercules wankel aan het werk in de ITDE van 2016.

Foto’s: Facebook Rotor the World

Uw reacties

More MX Vintage news

  • VIDEO: de GP 250cc van Italië is voor de Belgen

    VIDEO: de GP 250cc van Italië is voor de Belgen

    Dit zijn nog eens geweldige beelden van wijlen zesvoudig wereldkampioen Joël Robert in zijn beste periode. Hij verslaat  Sylvain Geboers, Roger De Coster en andere legendarische pioniers, waaronder de Brit …
  • VIDEO: is de Honda CR500 de beste crossmotor ooit?

    VIDEO: is de Honda CR500 de beste crossmotor ooit?

    Het staat buiten kijf dat de Honda CR500 een legende geworden is. Deze rode raket is samen met enkele soortgenoten één van de meest iconische crossmotoren ooit. Maar in de …
  • 12 Vragen aan Joël Smets

    12 Vragen aan Joël Smets

    Heel wat wereldtoppers passeerden hier eerder de revue en uiteraard kan ook Joël Smets niet ontbreken aan dit steeds langer wordende lijstje. De Leeuw van Dessel trok heel wat tijd …
  • VIDEO: buurtbewoners HondaPark organiseren petitie voor behoud

    VIDEO: buurtbewoners HondaPark organiseren petitie voor behoud

    Het lijkt erop dat het intrekken van de vergunning van het motorcrosscircuit in Olmen een serieuze wake-up call is voor iedereen die rechtstreeks en onrechtstreeks betrokken is met de sport. …
  • VIDEO: het pionierswerk van Jacky Martens

    VIDEO: het pionierswerk van Jacky Martens

    Elke motorcrossliefhebber met wat jaren op de teller herinnert zich het moment wanneer Jacky Martens beslist om over te stappen op een Husqvarna met een viertaktmotor. Dat was begin jaren …