De Hercules crosser met wankelmotor!

De Hercules crosser met wankelmotor!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Het Duitse bedrijf Hercules werd opgericht in 1886 en produceerde toen fietsen. Al in 1902 wist de fabrikant zijn eerste motorfietsen te bouwen in een productie-eenheid in Nuremberg. In 1974 waren ze eerste motorfabrikant die een motorfiets met een wankelmotor wist te bouwen.

De Hercules KC-30 GS Enduro

 

De specifieke vorm van een rotatiemotor

Dat was de W-2000 met een inhoud van 294cc en een vermogen van 23 pk. Dat werd later opgetrokken tot 32 pk na wat inwendige aanpassingen. In 1975 bracht Hercules een enduromachine uit met een wankelmotor, de KC-30 GS Enduro. De motor werd nooit een succes vanwege de hoge kostprijs. Het octrooi van de wankelmotor kwam van Felix Wankel die in 1929 zijn uitvinding liet registreren maar het was pas in 1957 dat hij in samenwerking met de Duitse autobouwer NSU een goed werkend exemplaar van de rotatiemotor kreeg ontwikkeld.

De NSU Wankel Spider was de eerste.

Een rotatiemotor heeft geen zuiger die op en neer gaat. In plaats daarvan draait een afgeronde driehoekige rotor rond een as door de holle loop van de krukas. Brandstof en lucht worden in de ruimtes tussen de rotor gepompt en de snelle expansie van de verbranding doet de rotor draaien. De rotor is het equivalent van een zuiger maar met minder bewegende onderdelen en draaiend in plaats van op en neer te bewegen. De bekendste rotatiemotor was die van de Mazda RX serie.

De Hercules was dus de eerste productiemotorfiets met een wankelmotor. De eerste modellen gebruikten een tweetaktmengsel in de benzine om de motor te smeren, die later werd opgewaardeerd met een olie-injector. Er werden 1800 motoren verkocht tussen 1974 en 1976 onder zowel Hercules- als DKW-badges. In 1977 verkochten ze al hun productiegereedschappen aan Norton. De enduromachine van het merk kreeg de naam Hercules Wankel 502 Rotary.

Hercules bouwde een paar off-road machines met wankelmotor voor de ISDT en voor hun Amerikaanse importeur Penton Motors. De krukas was bijna verticaal gemonteerd, vermoedelijk om een ​​kortere wielbasis en betere koeling te geven. Hoewel de motor leek op een traditionele tweetakt onthult een nauwkeurige blik dat het weldegelijk een wankel is. Het formaat van de cilinder is wat forser. Erg specifiek voor deze motoren was het geproduceerde geluid. Die is met niks te vergelijken. In de onderstaande video zie je een Hercules wankel aan het werk in de ITDE van 2016.

Foto’s: Facebook Rotor the World

Uw reacties

More MX Vintage news

  • VIDEO: de Citadel van Namen toen en nu!

    VIDEO: de Citadel van Namen toen en nu!

    De legendarische plaats aan de Maas blijft tot de verbeelding spreken van elke motorcrossliefhebber. Op onze Instagrampagina posten we heel wat foto’s van de wedstrijden op de Citadel en die …
  • Geen wijzigingen in het OVI Vintage Team voor volgend jaar

    Geen wijzigingen in het OVI Vintage Team voor volgend jaar

    Ons eigenste kleurrijke motorcrossteam zal in ongewijzigde vorm aan het starthek verschijnen in 2021. Hun sponsor OVI, welbekend van de slogan “wat OVI maakt dat smaakt”, zal het vijfkoppig team …
  • Alle info over “An Evening with the Champions”

    Alle info over “An Evening with the Champions”

    Door de coronacrisis werd het evenement “An Evening with the Champions” uitgesteld tot 1 mei volgend jaar. Het is een ontmoetingsavond met de grote motorcrosskampioenen om geld in te zamelen …
  • Er wordt naarstig aan de kalenders gewerkt

    Er wordt naarstig aan de kalenders gewerkt

    Iedereen zal 2020 niet snel vergeten want dit jaar konden we wereldwijd zien wat een virus kan aanrichten. Laten we dit coronajaar snel vergeten en vooruit kijken naar 2021. Het …
  • VIDEO: Joël Smets wint de GP van Duitsland

    VIDEO: Joël Smets wint de GP van Duitsland

    We keren deze keer terug naar 1998. Husaberg-rijder Joël Smets in dat jaar erg sterk en zit boordevol zelfvertrouwen als regerend wereldkampioen. De laatste wedstrijd van het WK 500cc is …