Techniek: Deuken (uit een tweetakt-uitlaat halen) doe je zo!

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Eenvoudige en veilige uitdeuk-manier voor je oude tweetakt-uitlaat.

Onze verontschuldigingen als de titel van dit bericht je bekend voorkomt maar deze konden we echt niet laten liggen. Gestolen van het controversiële programma op TV en maar één letter hoeven veranderen, mea culpa. Het gaat hier echter om techniek en niet om een dubbelzinnige titel.

Iedere motorcrosser kent het belang van een uitlaat op een tweetakt motor. Deze vinding van halfweg de jaren zeventig (die zou van de Tsjechische fabrikant CZ komen) zorgt voor een hoger vermogen van de motoren. Zonder al te technisch te worden komt het erop neer dat een toevoeging van een expansieruimte in de uitlaat zorgt voor een hogere vermogensafgifte en een bredere powerband. Je hoeft geen geleerde te zijn om te begrijpen dat een deuk in de uitlaat van een tweetakt een grote invloed heeft op dat vermogen. GP-rijders halen gewoon een nieuwe uit de rek maar wij gewone stervelingen zouden liever onze uitlaat een tweede leven geven.

Oldtimercrossers hebben trouwens nog een bijkomend probleem: Is het ding niet meer verkrijgbaar dan ben je verplicht om een nieuwe op maat te laten maken of de oude te repareren. Omdat het leven (zeker rond dezer dagen) al duur genoeg is zochten wij voor jou een ordentelijke en goedkope manier om deuken uit een uitlaat te halen. Op Joe Tuub staan heel veel halfslachtige middeltjes om een uitlaat uit te deuken maar er zijn er maar weinig waar we in konden vertrouwen.

De gast in onderstaande video pakt het wat wetenschappelijker en veiliger aan en daarom geven we deze video. Tweetakt-uitlaten zijn dunwandig om gewicht te sparen maar het nadeel is dat er vlug een deukje inkomt. Dat nadeel wordt ook meteen een voordeel omdat het uitdeuken ook vrij vlot gaat.

Een steen of een valpartij zorgen voor deuken en met onderstaande video haal je ze er zo weer uit. De kerel in de video kocht een setje om de uitlaat onder druk te zetten maar ook dit is handig zelf te maken. En om je uitdeukproject helemaal te laten slagen: 60 PSI is ongeveer 4 bar. Braaaaaaaaaaaap!!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=URLTEFfNk3Q

Uw reacties

More MX Vintage news

  • BOTC: De eerste tussenstand van het BK oldtimercross

    BOTC: De eerste tussenstand van het BK oldtimercross

    Na de wedstrijd in Ranst, die door de afgelastingen als opener van het seizoen fungeerde, is het tijd voor de keiharde cijfers. We publiceren een eerste tussenstand van het BK …
  • Een portret van Mike Brown

    Een portret van Mike Brown

    Mike Brown, een Amerikaanse motorcrosser, werd geboren op 1 mei 1972 in Johnson City, Tennessee. Brown was een Amerikaanse AMA SX en MX National-rijder van 1990 tot 2013 en deed …
  • BOTC: Votre timing pour le Motocross Oldtimers de Gierle

    BOTC: Votre timing pour le Motocross Oldtimers de Gierle

    Ce samedi 4 mai, c’est la deuxième épreuve de notre Championnat de Belgique de Motocross Oldtimers (BOTC), qui est au menu. Cela se passe dans la localité de Gierle (près …
  • BOTC: De timing van de oldtimercross in Gierle

    BOTC: De timing van de oldtimercross in Gierle

    Nu zaterdag 4 mei staat de tweede proef voor het Belgisch kampioenschap oldtimercross op het menu. In de gemeente Gierle (nabij Lille in de Noorderkempen) worden we ontvangen door de …
  • OVI MXVintage Team voortaan nog beter zichtbaar

    OVI MXVintage Team voortaan nog beter zichtbaar

    Ons eigenste motorcrossteam word al jaren gesponsord door voedingswaren-fabrikant OVI uit Olen. Iedere zichzelf respecterende motorcrossliefhebber die de E313 passeert weet waar de fabriek ligt en zegt dan spontaan “Wat …