Techniek: Zo inspecteer je de reed valve van je tweetakt!

Techniek: Zo inspecteer je de reed valve van je tweetakt!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Deze keer laten we je zien hoe je een essentieel onderdeel van uw tweetaktcrosser aan een controle onderwerpt. De reed valve is erg belangrijk voor een goede stroom van je gasmengsel vanuit de carburator. Versleten reed valves zorgen voor slecht startende motoren en vermogensverlies. Maar waarvoor dient eigenlijk een reed valve?

De reed valve zijn eigenlijk éénrichtingsklepjes die bij het aanzuigen van het gasmengsel openen door de vacuüm die gecreëerd wordt door de zuiger die een opwaartse beweging maakt. Tijdens de compressieslag dichten de klepjes weer af om te vermijden dat het mengsel weer naar de andere richting wordt gejaagd door drukopbouw in de cilinder. De reed valve is een evolutie van de roterende inlaat. Alhoewel Yamaha het kleinood niet uitvond waren zij het die het systeem betrouwbaar gemaakt hebben.

De reed valves zijn er in verscheidene varianten. De oudere systemen hebben klepjes gemaakt van roestvrijstaal. De moderne reed valves kunnen plaatjes hebben van glasfiber of zelfs van carbonfiber. De bekendste fabrikant van aftermarket reed valves is zonder twijfel Boyesen. In onderstaande video zie je hoe je het onderdeel onderwerpt aan een grondige inspectie en hoe je de klepjes bij slijtage moet vervangen. Het is geen ingewikkelde klus en dus haalbaar voor iedere doe-het-zelver.

Intussen is de nieuwe VForce 4R van Moto Tassinari op de markt. Als u de VForce 4R omhoog houdt en u ziet er licht doorheen piepen, wees dan niet ongerust. Dit is met deze nieuwe versie normaal. Als er een blad papier onder kan is dat ok. Als er echter een kredietkaart tussen past is er een probleem.

Uw reacties

More MX Vintage news