Het motorcrossjaar 1969: Eerste titel voor Bengt Aberg!

Het motorcrossjaar 1969: Eerste titel voor Bengt Aberg!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Andermaal kwamen de viertakten in de verdrukking in 1969. Voor het vierde jaar op rij scoorde BSA een tweede plaats in het wereldkampioenschap 500cc. De lichte en krachtigere tweetakten werden steeds competitiever ondanks verwoede pogingen van Vic Eastwood, Jeff Smith en John Banks . De frustratie werd zo groot dat de Britten bakken vol met geld investeerden om de “rokende knetterbakken” uit Zweden en Tsjechië bij te benen. Het mocht echter niet baten.

Op 16 januari stak Jan Palach zichzelf in brand op het Wenceslasplein in Praag. In een achtergelaten brief hekelt hij de toenemende concessies die de Tsjechoslowaakse regering doet aan de Russen. Palach overleed drie dagen later aan zijn verwondingen. De Russen koppelen voor het eerst twee Soejoz capsules tijdens een ruimtevlucht. Ze vlogen drie keer rond de aarde om dan weer te ontkoppelen. In februari wordt Jasser Arafat leider van de Palestijnse Bevrijdingsorganisatie PLO en wordt Golda Meir de nieuwe premier van Israël.

Na een referendum in Frankrijk treedt Charles de Gaulle af als president. De bevolking verwierp met ruime meerderheid de voorstellen van de Gaulle. Na verkiezingen werd Pompidou de nieuwe president van de Republiek Frankrijk. De Amerikanen nemen een voorsprong in de ruimtevaart wanneer Neil Armstrong een voet op de maan zet. Het is dan 21 juli als Armstrong de geveugelde woorden uitspreekt: “Het is een kleine stap voor een man, maar een reuzensprong voor de mensheid”. In september breken er hevige gevechten uit in Noord-Ierland. De aanleiding was de “Mars van de Leerjongens”. In Duitsland wordt Willy Brandt Bondskanselier en in december zet Apollo 12 opnieuw mensen op de maan.

In ons land staat Dimitri Dourakine wekenlang in de hitparade met de Casatschok. De absolute topper van 1969 was echter Sugar Sugar van The Archies.

In het wereldkampioenschap 250cc is het uitkijken wie de strijd zal aanbinden met onze sterke landgenoot Joël Robert. De concurrentie komt deze keer uit eigen land met een sterk opkomende Sylvain Geboers. De F.I.M. gaf vanaf 1969 de eerste tien rijders punten. De eerste GP was op het Stadsbroek in Borgloon maar die telde niet mee omdat later dat jaar een Trofee der Naties werd verreden in ons land. Roger De Coster won in Borgloon.

De eerste GP die wel voor de knikkers ging was dus die van Sabadell in Spanje. Joël Robert kondigde vooraf aan om voor de tweede plaats te gaan omdat er geloof werd gehecht aan het feit dat de winnaar in Spanje nooit wereldkampioen zou worden. Desnoods stopte hij net voor de finish om enkele piloten door te laten. Robert won de wedstrijd. Geboers bleef het ganse WK goed scoren zodat Joël Robert met een kleine voorsprong naar de laatste race in Rusland moest. Onderweg naar Rusland moest hij nog vol aan de bak om een vliegtuig te halen maar uiteindelijk won de Waal zijn derde wereldtitel bij de kwartliters. Geboers strandde in de eindrang op 6 punten van Joël Robert. Olle Pettersson werd derde op een Suzuki.

Paul Friedrichs

In het wereldkampioenschap 500cc zou een Zweed de lakens uitdelen. Paul Friedrichs die de drie jaren voordien de sterkste was kreeg nu af te rekenen met mechanische problemen en enkele valpartijen waardoor BSA-rijder John Banks en Bengt Aberg afstand konden nemen. Op de Citadel van Namen ging begin augustus het dak eraf. Het was Roger De Coster die voor het eerst kon winnen op de legendarische locatie. Het was van 1958 geleden dat een Belg (de betreurde René Baeten) kon winnen op de Citadel. Bengt Aberg werd dat jaar wereldkampioen met ruime voorsprong op John Banks. Paul Friedrichs werd derde voor Arne Kring en Roger De Coster.

De Motorcross der Naties ging in 1969 door in Farleigh Castle. De Belgen wonnen de race met Robert, Teeuwissen, Geboers en De Coster. Een week later was er de Trofee der Naties in Kester. Ons nationaal viertal reed sterk maar haalden evenveel punten als de Zweden. De tijden werden opgeteld van de drie renners van elk land en zo konden de Belgen toch winnen.

Belgische kampioenen 1969

Inters 500cc        : Sylvain Geboers

Inters 250cc        : Marcel Wiertz

Zijspannen          : Georges Van Tilt

Seniors 500cc     : Harry Everts

Seniors 250cc     : Julien De Roover

Juniors 50cc       : Donato Memola

Introfoto: Bengt Aberg

Uw reacties

More MX Vintage news