Techniek: wanneer vervang je een bougie?

Techniek: wanneer vervang je een bougie?
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Sommige motorcrossers kopen voor het seizoen begint een hoeveelheid bougies alsof het een gezinsverpakking Melo-cakes betreft en anderen rijden al jaren met hetzelfde exemplaar. Hoe zit dat nu eigenlijk?

Er is een verschil tussen tweetakt- en viertakttechnologie. Bougies in een tweetakt zijn onderhevig aan olievervuiling en koolstofafzetting omdat overtollige premix olie omgezet wordt in koolstof. Viertakten hebben dit probleem niet, maar hun bougies slijten nog steeds, meestal door afstandserosie.

 

 

Wat is afstandserosie?

De vonk springt over in de kloof tussen de scherpste rand van de centrale elektrode van de bougie naar de tegenoverliggende scherpe rand van de massa-electrode. Helaas, elke keer als er een vonk is, vreet het een stukje weg van de centrale elektrode en de massa-elektrode. Wanneer de scherpe rand is afgesleten, wordt het moeilijker voor de vonk om over te springen.

Dus gaat hij naar de volgende scherpe rand, die natuurlijk verder weg ligt. Als die rand wordt weggevreten, moet de vonk naar een nieuwe locatie springen. De erosie van de scherpe randen is moeilijk te zien, maar ze is er wel degelijk. De centrale elektrode zal het snelst slijten. Als het brandstof/lucht mengsel, de timing en de carburatie van uw motor correct zijn, zou uw bougie moeten meegaan tot de randen van de elektrode worden afgerond. Als competitierijder – die elke week traint en wedstrijden rijdt – vervang je best om de zes maanden je bougie.

 

 

Bougies van een tweetakt kunnen sneller kapot gaan dan die van een viertakt wanneer de carburator en de timing van de ontsteking niet goed zijn afgesteld. Teveel olie bij de benzine, een te rijk of te arm mengsel zorgen voor falende bougies. Dat komt door koolstofafzetting of een kernbreuk hogerop in de isolator van de bougie. Stel je tweetaktcrosser dus op de juiste manier af.

Uw reacties

More MX Vintage news

  • BOTC: De eerste tussenstand van het BK oldtimercross

    BOTC: De eerste tussenstand van het BK oldtimercross

    Na de wedstrijd in Ranst, die door de afgelastingen als opener van het seizoen fungeerde, is het tijd voor de keiharde cijfers. We publiceren een eerste tussenstand van het BK …
  • Een portret van Mike Brown

    Een portret van Mike Brown

    Mike Brown, een Amerikaanse motorcrosser, werd geboren op 1 mei 1972 in Johnson City, Tennessee. Brown was een Amerikaanse AMA SX en MX National-rijder van 1990 tot 2013 en deed …
  • BOTC: Votre timing pour le Motocross Oldtimers de Gierle

    BOTC: Votre timing pour le Motocross Oldtimers de Gierle

    Ce samedi 4 mai, c’est la deuxième épreuve de notre Championnat de Belgique de Motocross Oldtimers (BOTC), qui est au menu. Cela se passe dans la localité de Gierle (près …
  • BOTC: De timing van de oldtimercross in Gierle

    BOTC: De timing van de oldtimercross in Gierle

    Nu zaterdag 4 mei staat de tweede proef voor het Belgisch kampioenschap oldtimercross op het menu. In de gemeente Gierle (nabij Lille in de Noorderkempen) worden we ontvangen door de …
  • OVI MXVintage Team voortaan nog beter zichtbaar

    OVI MXVintage Team voortaan nog beter zichtbaar

    Ons eigenste motorcrossteam word al jaren gesponsord door voedingswaren-fabrikant OVI uit Olen. Iedere zichzelf respecterende motorcrossliefhebber die de E313 passeert weet waar de fabriek ligt en zegt dan spontaan “Wat …