BK oldtimercross: Dit moet je weten als rijder!

BK oldtimercross: Dit moet je weten als rijder!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Op zaterdag 30 maart 2024 start het Belgisch kampioenschap oldtimercross in Lummen. Net als in elk tussenseizoen worden kleine wijzigingen aangebracht in de regels rond deze wedstrijden en die doorlopen we graag nog eens voor jullie.

Het is trouwens een feestjaar, want de BOTC-werkgroep organiseert dit jaar voor de 20ste keer het BK oldtimercross. Dat wordt later dit jaar een gebeurtenis die zeker extra aandacht verdient. Hieronder volgt een verkorte opsomming van de beslissingen die deze winter zijn genomen.

  • Contact met de BOTC-werkgroep: Alle vragen omtrent de BOTC-competitie worden beantwoord via het e-mailadres botc@outlook.be. Dit om te vermijden dat de leden van de werkgroep via allerlei andere kanalen worden gecontacteerd en er geen overzicht is. Je kan alle vragen via dit e-mailadres alle vragen stellen, ze worden doorgezonden aan een lid van de werkgroep gerelateerd aan het soort vraag.
  • Het gesloten park: Om de reeksen tijdig te kunnen starten is het belangrijk dat de piloten uiterlijk 10 minuten voor de start aanwezig zijn in het gesloten park.
  • Pré 73: Als test zullen Pré 74 machines worden toegelaten. De testperiode loopt tot eind juli en zal dan geëvalueerd worden. De motoren moeten uiterlijk van modeljaar 1973 zijn, origineel van frame en motor, met originele positie van de bevestigingspunten van de achterste schokbrekers.
  • Twinshocks: Om deze reeks te doen opleven wordt bij wijze van test gedurende het ganse seizoen 2024 motoren toegelaten met de volgende eigenschappen: Maximum 250cc, waterkoeling, monovering achteraan, schijfrem vooraan, trommelrem achteraan, max. 43mm vorkpoten, geen upside-down vork, originele machines en dus geen ombouw. Deze motoren rijden in seizoen 2024 buiten competitie en kunnen geen punten vergaren en er is ook geen dagklassement. Na het seizoen zal dit gegeven geëvalueerd worden. Een officiële benaming voor deze motoren is er nog niet.
  • Motorpaspoort: Het document blijft verplicht bij het aanbieden van een nieuwe of gewijzigde motor. Elke motor met een geldig paspoort zal voorzien worden met een niet verwijderbare sticker op het frame. Aan de inschrijvingstafel zal aan de rijders worden gevraagd om een document te ondertekenen waarbij verklaard wordt dat de motor conform de regels van de BOTC, JMS en VMCF is en dat de reglementen van dit kampioenschap gekend zijn.
  • Status BK-proef: Vanaf 2024 zal in geen enkel geval de status van Belgisch kampioenschap toegekend worden aan wedstrijden op de kalender die van datum wijzigen. In het verleden werden enkele uitzonderingen toegestaan maar dat zal vanaf dit jaar niet meer mogelijk zijn. Een wedstrijd die van locatie wijzigt op de oorspronkelijke datum behoudt wel haar BK-status. Op zulke wedstrijden worden dus wel punten toegekend voor het Belgisch kampioenschap.
  • Kill switch: Er zal streng worden toegezien door de technische controleurs op de aanwezigheid en de werking van de zogenaamde “kill switch” of stroomonderbreker op het stuur van de crossmotor. Dit punt dient met de nodige aandacht behandeld te worden want het is verzekeringstechnisch een gevoelig punt wanneer er een ongeval gebeurd. Zorg dus voor een werkende kill switch op de motor.
  • De punten: Punten worden toegekend wanneer de rijder werd afgevlagd en 66% van de van de wedstrijdduur werd afgelegd. Indien de rijder niet werd afgevlagd worden er geen punten toegekend, niet voor het dagklassement en ook niet voor het kampioenschap.
  • Bekers afhalen: Het niet afhalen van bekers tijdens de podiumceremonie op de wedstrijden of tijdens de kampioenenviering van oktober getuigt van weinig respect naar de organisators. Indien een beker niet kan worden afgehaald verwittig dan iemand van de BOTC-werkgroep of stuur iemand anders om de beker af te halen.
  • Het geluid: Iedereen weet intussen wat de gevolgen zijn van de geluidsdruk veroorzaakt door de motorcross. Momenteel kan er in Vlaanderen alleen nog in Genk en Lommel gereden worden en daarom vragen we om zeker het seizoen te starten met een vers gevulde geluidsdemper. Dat bij vorige geluidscontroles alles ok was met je motor is geen reden om niks te doen. Er komen her en der geluidscontroles en die worden stapsgewijs elk jaar strenger en strenger. Vul dus die demper!

De Medische ID-kaart

Het wordt intussen gebruikt in vele risicosporten en motorcross hoort daar zeker bij. Het is een kaartje dat je op je lichaam draagt met alle belangrijke gegevens die een arts bij een ongeval kan helpen om snel de juiste beslissingen te nemen. De werkgroep beveelt het dragen ervan warm aan maar het is geen verplichting.

Hieronder zie je een voorbeeld van de ID-kaart die ook wel Medical ID Card wordt genoemd. Je kan het kaartje afdrukken door op deze link te klikken. Druk het af op een dikker blad papier, snij het uit op de zwarte lijn en steek het in een plastic houdertje dat je rond je nek kan bevestigen om dan onder je shirt te dragen. Heb je te weinig plaats om alles te noteren? Druk het kaartje tweemaal af en kleef beide zijden tegen elkaar. Nogmaals: Het is geen verplichting maar wel een goede beslissing in belang van jezelf bij een ongeval.

 

De BOTC-werkgroep wenst iedereen een veilig en sportief motorcross seizoen toe.

Foto: Manu Jacques

Uw reacties

More MX Vintage news