BOTC: De beslissingen van de werkgroep voor 2024

BOTC: De beslissingen van de werkgroep voor 2024
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Nu een nieuw jaar is begonnen wil de BOTC-werkgroep aan iedereen de beste wensen overbrengen. Ook in 2024 zullen ze in samenwerking met de VLM/JMS en VMCF een prachtige competitie op de been zetten.

Na de coronajaren was het fijn om vast te stellen dat het aantal rijders weer is gestegen. Vooral de categorie 125cc bloeide op dankzij de toevoeging van de watergekoelde machines. Dat zal ook de insteek voor dit jaar zijn: voldoende piloten aan het starthek brengen om de competitie levendig te houden.

Hieronder sommen we de punten op die van belang zijn voor de competitie in 2024.

  • Contact met de BOTC-werkgroep: Alle vragen omtrent de BOTC-competitie worden beantwoord via het e-mailadres botc@outlook.be. Dit om te vermijden dat de leden van de werkgroep via allerlei andere kanalen worden gecontacteerd en er geen overzicht is.
  • Het gesloten park: Om de reeksen tijdig te kunnen starten is het belangrijk dat de piloten uiterlijk 10 minuten voor de start aanwezig zijn in het gesloten park.
  • Pré 65 Open: Geen wijzigingen
  • Pré 73: Als test zullen Pré 74 machines worden toegelaten. De testperiode loopt tot eind juli en zal dan geëvalueerd worden. De motoren moeten uiterlijk van modeljaar 1973 zijn, origineel van frame en motor, met originele positie van de bevestigingspunten van de achterste schokbrekers.
  • Pré 78 en 4 Takt Open: Geen wijzigingen
  • 125cc AC en LC: Geen wijzigingen
  • Twinshocks: Om deze reeks te doen opleven wordt bij wijze van test gedurende het ganse seizoen 2024 motoren toegelaten met de volgende eigenschappen: Maximum 250cc, waterkoeling, monovering achteraan, schijfrem vooraan, trommelrem achteraan, max. 43mm vorkpoten, geen upside-down vork, originele machines en dus geen ombouw. Deze motoren rijden in seizoen 2024 buiten competitie en kunnen geen punten vergaren en er is ook geen dagklassement. Na het seizoen zal dit gegeven geëvalueerd worden. Een officiële benaming voor deze motoren is er nog niet.
  • Pré 92 en Pré 95 masters: Geen wijzigingen
  • Motorpaspoort: Het document blijft verplicht bij het aanbieden van een nieuwe of gewijzigde motor maar zal worden vereenvoudigd. Elke motor met een geldig paspoort zal voorzien worden met een niet verwijderbare sticker op het frame.
  • Status BK-proef: Vanaf 2024 zal in geen enkel geval de status van Belgisch kampioenschap toegekend worden aan wedstrijden op de kalender die van datum wijzigen. In het verleden werden enkele uitzonderingen toegestaan maar dat zal vanaf dit jaar niet meer mogelijk zijn. Een wedstrijd die van locatie wijzigt op de oorspronkelijke datum behoudt wel haar BK-status. Op zulke wedstrijden worden dus wel punten toegekend voor het Belgisch kampioenschap.

De BOTC-werkgroep wenst iedereen een veilig en sportief motorcross seizoen toe.

Foto: Manu Jacques

Uw reacties

More MX Vintage news