10 vragen aan Harry Everts.

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

10 vragenDe komende maanden zal deze site op regelmatige basis tien dezelfde vragen stellen aan ex-GP rijders.  Tien vragen over het verleden, het heden en de toekomst van de motorcross.  Tien vragen over hun teleurstellingen en hun hoogtepunten.  De namen die de revue zullen passeren zijn niet van de minste. Vorige keer waren de bekende vragen gesteld aan de Fransman Sébastien Tortelli en deze keer vuren we ze af richting Harry Everts.

Harry Everts Foto: Gilbert De Geyter

Onze landgenoot Harry Everts is een icoon in de motorcrosswereld. Zijn naam is bekend over gans de wereld en dat komt allereerst door zijn prestaties maar ook door zijn minzaam contact met motorcrossliefhebbers. Harry werd geboren in 1952 in het Limburgse Maaseik. Al snel zou duidelijk worden dat zijn hart bij de cross lag en zo geschiede. Op een Puch behaalde hij in 1975 zijn eerste wereldtitel. De jaren erna waren minder succesvol (o.a. op Bultaco) maar in 1979 was Harry Everts helemaal terug nadat hij een contract tekende met de Japanse fabrikant Suzuki. Everts werd driemaal op rij wereldkampioen in de 125cc (’79, ’80 en ’81). Ook was hij tweemaal lid van een winnend team voor de Motorcross der Naties in 1976 en 1979.

Harry Everts tijdens de oldtimercross in Haacht.

Harry Everts tijdens de oldtimercross in Haacht.

Harry dook dit jaar plots op tijdens de eerste wedstrijden van het Belgisch kampioenschap Oldtimercross als deelnemer in de klasse pré ’72 (op een CZ). Dat deed hij op een manier zoals we van de viervoudige wereldkampioen gewend zijn, nl met klinkende reeksoverwinningen. Een paar weken geleden werd bij Harry een nieuwe heup geplaatst en zo staat hij binnenkort volledig klaar om zijn zoon Stefan bij te staan in het MXGP World Motocross Team van Suzuki. Hier zijn de tien vragen aan Harry Everts.

1) Wie was in uw carrière de sterkste tegenstander en waarom? HE: Eén van de strafste was de Japanner Akira Watanabe omdat hij in die tijd 40 min plus 2 ronden (ongeveer 45 min.) in je wiel zat en niet op gaf. Maar in het zand was hij wat sneller achter me weg.

2) Welk was uw favoriete omloop? HE: Een favoriete omloop aanduiden is moeilijk want er zijn er meerdere. Mij maakte het niet veel uit, toch zeker niet in de GP’s. Doe mij maar Maggiora in Italië, Wholen en Payerne beide in Zwitserland, en natuurlijk België met de Citadel in Namur, dat was ook top.

3) Welke motor had op u de grootste indruk en waarom? HE: De Suzuki was voor mij was een droom. Op de manier hoe die gebouwd was en ook nog mooi om naar te kijken. De Suzuki was een topmotor.

4) Welke beslissing was niet de allerbeste in uw carrière als motorcrosser? HE: Het moeilijkste voor mij was dat ik eind ’83 een ongeval kreeg tijdens de laatste Grand Prix in het Nederlandse Sint Anthonis. Ik ging ‘s avonds tekenen bij Honda maar kon niet gaan vanwege het ongeval, toen ik dan een paar dagen later terugbelde zeiden ze dat het contract naar iemand anders was gegaan. Als klap op de vuurpijl kwam een week later Suzuki met het nieuws dat ze volledig gingen stoppen met de cross, dat kwam er nog bij. Toen ben ik naar Husqvarna gegaan heb dan in dat jaar een zware crash gehad in Leuven op training.

5) Tweetakt of viertakt? HE: Tweetakt is beter, zeker voor privé renners.

6) Hebben elektrische crossmachines de toekomst? HE: Elektrische motoren hebben geen toekomst in de motorcross. Hopelijk komt het nooit .

7) Welke gebeurtenis in uw loopbaan is u het meest bij gebleven? HE: Gebeurtenissen in de goede zin: Mijn eerste GP en eerste wereldtitel winnen. Gebeurtenis in slechte zin: Mijn ongeval in Tielt-Winge.

8) MXGP of Supercross? En waarom? HE: MXGP voor mij.

9) Welke overwinning was de strafste uit uw carrière? HE: Het behalen van mijn wereldtitel in 1980 tijdens de laatste GP in Spanje na een ongeval tijdens het seizoen (polsbreuk) en nog kunnen winnen met één punt verschil.

10) Wat moet er volgens u veranderen om de populariteit van de motorcross weer aan te scherpen? HE: Wijzig (lees: verlaag) het bedrag van de inkomtickets en dat de federaties zelf de GP inrichtten zodat de kosten lager liggen en de toegang tot een GP drastisch goedkoper wordt. Wat betreft de motoren: Terug overstappen naar tweetakt-motoren zou de kosten voor piloten kunnen drukken of het zou moeten zijn dat de viertakten goedkoper verkocht worden maar dat is helaas niet haalbaar door de hoge kostprijs.

In 2004 bracht de Puch en Tomosclub Vlaanderen een bezoekje aan Harry Everts. We hebben toelating gekregen van de club om deze video weer te geven. Hier beneden vind je alvast een voorsmaakje, later wordt de volledige film op de site gezet.

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=lTQFQfrlfO4[/embedyt]

 

Harry Everts in Farleigh Castle 1983 op de RM500 Foto: Gilbert De Geyter

Harry Everts in Farleigh Castle 1983 op de RM500
Foto: Gilbert De Geyter

Uw reacties

More MX Vintage news