Resultaten, foto’s en video Oldtimercross Dessel.

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De Desselse Crossclub maakt het onmogelijke waar in GP-waardige omstandigheden.

Jean-Pierre Teunckens en Jos Bosmans.

Onderonsje met Twinshockrijders Jean-Pierre Teunckens en Jos Bosmans.

Toegegeven, toen we zaterdagochtend op het circuit in Dessel rondliepen wreven we onze ogen uit. De omloop lag mooi nat gemaakt op een pak oldtimercrossers te wachten. Door de organisatorische problemen waar de club doorheen moest mag je van een huzarenstuk spreken. Het rennerspark op de camping van Graspop lag nogal op een aanzienlijke afstand van de omloop en daarom was er zelfs een shuttledienst die de supporters de ganse dag heen en weer reed. 

Alweer uitzonderlijk veel toeschouwers waren komen opdagen voor deze steeds populairder wordende competitie. Achteraf tijdens de prijsuitreiking waren Jean Poesmans, Eddy Wijnants en de andere leden van de BOTC-werkgroep lyrisch over de organisatie. Een bijkomende vaststelling is dat de JMS-organisatie alweer strak met de timing kon omgaan, dat is echt aangenaam voor iedereen.

Serge Put

Pré 92-rijder Serge Put. Foto: Christoff Deyaert.

In de eerste reeks Twinshocks trachtte Maico-rijder Steven Peeters een valpartij te ontwijken en kwam dan zelf ten val en brak daarbij zijn scheenbeen. We wensen hem snel beterschap toe. Onderaan dit bericht brengen we traditioneel een video met een samenvatting van de eerste reeks pré 77 samen met de pré 85 4T open. Ook traditioneel won Yvan Van Den Broeck de beide reeksen met zowat alle vingers in de neus. De volledige uitslagen vind je op de link van Mylaps Speedhive. Christoff Deyaert was met een nieuwe Nikon aan de slag gegaan, zijn foto’s zijn te bekijken in drie delen.

  1. Deel 1
  2. Deel 2
  3. Deel 3

Vanuit de BOTC-werkgroep kwam er nog een volgende mededeling voor de piloten. Door herhaaldelijke waarschuwingen is de werkgroep genoodzaakt om de piloten die nog verschijnen zonder rugnummer erop te wijzen dat er geen punten kunnen verdient worden. Dat betekent concreet dat indien je aan de start verschijnt zonder rugnummer je voor deze wedstrijd geen punten scoort voor het dagklassement, het Belgisch kampioenschap en in Eddy’s Oldtimer Trophy. Deze regel zal ingaan tijdens de volgende wedstrijd voor het BK en geld zowel voor dagvergunninghouders als piloten met een jaarlicentie.

Ook moet er nog iets gezegd worden over de piloten die zich aanbieden met te dikke vorkbenen. Dit probleem situeert zich vooral in de categorie pré 92. Hier horen we een duidelijke boodschap richting piloten die al eerder een waarschuwing kregen: vanaf de volgende wedstrijd voor het BK zullen piloten die een motor ter controle aanbieden (net voor de officiële trainingen) met te dikke vorkbenen geen wedstrijd mogen rijden. Ook de toegang tot de training zal geweigerd worden. Elke piloot die deelneemt aan de wedstrijden voor het Belgisch kampioenschap oldtimercross kent dit reglement dat je hier nog eens kan nalezen.

We kregen veel vragen binnen over de volgende wedstrijd in Thuin. De wedstrijd aldaar kan niet doorgaan door vergunningsproblemen. Er wordt hardnekkig gezocht voor een vervangende locatie. Zodra er nieuws is lees je het eerst op deze site.

Le club motocross de Dessel a fait l’impossible pour un circuit GP

Ilse Van Gorp

Ilse Van Gorp Foto: Christoff Deyaert

Il faut l’avouer, samedi matin en arrivant sur le circuit nous avons été surpris. Le circuit était bien préparé et arrosé en attente des pilotes d’oldtimers. Vu les problèmes qu’a du résoudre le club, on peu parler d’un miracle. Le parc des pilotes au camping du Graspop était à une distance assez importante du circuit, et pour celui ci une navette avait été mise en place pour transporter les supporters toute la journée.

De nouveau les spectateurs sont venus exceptionnellement nombreux pour cette compétition de plus en plus populaire. Après la remise des prix, Jean Poesmans, Eddy Wijnants et les autres membres du groupe de travail étaient heureux de cette organisation. Un constat supplémentaire  l’organisation JMS a réussi à respecter le timing, donc tout le monde satisfait.

Pendant la première manche des Twinshocks, pilote Maico Steven Peeters a essayé de contourner une chute mais a malheureusement fait une chute lui-même et c’est casé le tibia. Nous lui souhaitons un bon rétablissement. Comme traditionnellement en bas  vous trouvez une vidéo avec résumé de la première manche Pré77 et Pré85 4T open. Aussi traditionnellement c’est Yvan Van Den Broeck qui a gagné les deux manches très facilement. Les résultats complets se trouvent sur Mylaps Speedhive. Christophe Deyaert était présent avec un nouveau Niko, ses photos sont disponibles en trois parties.

Foto: Christoff Deyaert

Du groupe de travail BOTC, il y a encore le message suivant pour les pilotes. Après plusieurs sommations, le groupe de travail est obligé de faire remarquer aux pilotes se présentant sans numéro de dos qu’ils ne peuvent pas gagner des points. Concrètement, si vous arriver à la grille sans numéro de dos, aucun point sera attribué ni pour le classement du jour, ni pour le Championnat Belge et ni pour Eddy’s Oldtimer Trophy. Cette règle sera appliqué à partir du prochain cross BOTC et sera appliqué pour toutes les licences (jour et annuelle).

Encore un message aux pilotes avec fourches trop large. Ce problème se situe surtout dans la catégorie Pré92. Clairement il faut encore un message aux pilotes qui ont déjà reçu un avertissement : à partir du prochain cross BOTC, les pilotes qui se présentent au contrôle technique (donc juste avant les entrainements officielles), avec une fourche trop large, ne pourrons plus participer aux épreuves et ni aux entrainements. Chaque pilote participant au Championnat Belge connait le règlement, vous pouvez le consulter ICI.

Nous avons reçu beaucoup des questions concernant le cross à Thuin. Malheureusement ce cross n’aura pas lieu à cause des problèmes de permis. Nous sommes en train de chercher un site alternatif. Dès qu’il y a des nouvelles, vous serez informé sur ce site.

 

https://youtu.be/a6WLLd4eQlw

Podium BOTC Dessel Podium BOTC Dessel Podium BOTC Dessel Podium BOTC Dessel Podium BOTC Dessel Podium BOTC Dessel Podium BOTC Dessel Podium BOTC Dessel Podium BOTC Dessel Podium BOTC Dessel Podium BOTC Dessel Podium BOTC Dessel Podium BOTC Dessel Podium BOTC Dessel

Uw reacties

More MX Vintage news