BMB en circuituitbaters in overleg over geluidsproblematiek

BMB en circuituitbaters in overleg over geluidsproblematiek
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Op woensdag 14 april organiseerde BMB voorzitter Jos Driessen een overleg met de Belgische MX-circuituitbaters, de FMWB en Motorsport Vlaanderen omtrent de geluidsproblematiek. Aanleiding was de plotse sluiting van het Hondapark in Olmen als gevolg van een beslissing van de Raad van State.

Onmiddellijk na deze beslissing werden reeds diverse stappen ondernomen. Zo vond er begin maart een overleg plaats tussen Motorsport Vlaanderen, de minister van sport, Ben Weyts en de minister van omgeving, Zuhal Demir. Beide ministers engageerden zich om een oplossing te zoeken. Zij vroegen echter ook dringende actie vanuit de sector om het geluid te verminderen.

Er werden ook reeds de eerste contacten gelegd met een aantal constructeurs die klaar zijn om de nodige technische oplossingen te zoeken indien de FIM de geluidsnormen vermindert. FIM Europe zond ondertussen een enquête naar alle Europese bonden om een overzicht te bekomen van deze problematiek in de verschillende Europese landen. De FIM kondigde zopas aan weldra een webinar gewijd aan dit thema te organiseren met alle bonden.

De BMB, Motorsport Vlaanderen, de FMWB en de Belgische MX circuits vragen dat de FIM dringend werk maakt van een drastische verlaging van de minimale geluidslimieten in de motorcross. Momenteel zijn deze vastgelegd op 114 dba gemeten volgens de FIM 2-meter max methode (geluidsmeter op 2 meter van de motor in een hoek van 45 ° met motor op maximaal toerental). De wens is deze terug te brengen naar een niveau tussen 95dba en 100 dba. Dit is technisch haalbaar en is uiterst belangrijk voor de toekomst van onze trainingscircuits en onze sport tout cours.

De BMB zal verdere stappen ondernemen, samen met onze buurlanden die dezelfde problemen kennen, naar de FIM toe om dit doel trachten te bereiken. Er werd overeenkomen op regelmatige basis verder overleg te voorzien tussen de bonden en de circuits om deze kwestie van dichtbij op te volgen.

Ondertussen lanceert de BMB een oproep aan alle motorcross rijders om voor het vertrek naar het trainingscircuit het geluidsniveau van hun machine te controleren om ter plaatse problemen te vermijden. De toekomst van onze sport hangt ervan af!

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Lijst van internationale vintage wedstrijden wordt steeds langer

    Lijst van internationale vintage wedstrijden wordt steeds langer

    Na twee zure coronajaren lijkt het erop dat langzaam maar zeker het normale leven zal weerkeren. In ieder geval staan er flink wat internationale races op de agenda. Tijd voor …
  • De VMCN gaat Super EVO!

    De VMCN gaat Super EVO!

    Vanaf dit seizoen maakt de Pre 97 ‘Super EVO’ klasse onderdeel uit van de VMCN, Dé Vintage Motocross Club van Nederland. Bij de Dutch Twinshock Vintage Motorcrossclub, één van de twee …
  • Zet MXVintage op het beginscherm van je smartphone

    Zet MXVintage op het beginscherm van je smartphone

    Uw favoriete website is sinds maart 2015 de ideale bron voor alle nieuws rond vintage motorcross. En nu dat iedereen een smartphone heeft is het de gelegenheid om even uit …
  • Nieuwe website voor Husqvarna Vintage Parts

    Nieuwe website voor Husqvarna Vintage Parts

    Het is hartverwarmend om te zien hoe begeesterend de liefhebbers omgaan met oude crossmotoren. Die hebben natuurlijk onderdelen nodig en daarom werd een nieuwe website in het leven geroepen voor …
  • VIDEO: David Bailey wint de GP 500cc in Carlsbad

    VIDEO: David Bailey wint de GP 500cc in Carlsbad

    Het wereldkampioenschap 500cc van 1985 wordt gedomineerd door Honda. Het zijn andermaal Thorpe, Geboers en Malherbe die het veld aanvoeren. Ook tijdens de GP van de VS in Carlsbad is …