BOTC: De 125cc klasse in 2023

BOTC: De 125cc klasse in 2023
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Eerder dit jaar besliste de werkgroep BOTC om de klasse 125cc uit te breiden met moderne machines. Vanaf de eerste wedstrijd in 2023 zullen deze jongere motoren officieel worden toegelaten en krijgen ze een apart klassement indien er voldoende rijders zijn die zich aanbieden.

Om één en ander duidelijk te stellen herhalen we nog even de regels rond deze machines. De klasse 125cc was altijd al een categorie met motoren tot 125cc, uitgerust met trommelremmen, luchtkoeling en twinshockvering. Nu wordt deze reeks uitgebreid met jongere motoren die uitgerust zijn met waterkoeling, monovering, een een schijfrem vooraan, een trommelrem achteraan en vorkpoten met een maximum diameter van 43 mm.

Om de controles te vergemakkelijken is het ook voor de luchtgekoelde exemplaren toegelaten om vorkpoten te gebruiken met een maximale dikte van 43 mm. De motoren dienen in originele uitvoering te worden aangeboden. Ombouw is dus verboden.

  • vering achteraan uitgerust met een monoveer type Pro Link, Full Floater, Uni-Trak, Monoshock etc.
  • watergekoelde motor.
  • schijfrem vooraan.
  • trommelrem achteraan.
  • de crossmotor dient een originele machine te zijn, geen zelfbouw.
  • vorkpootdikte maximaal 43 mm, upside down is verboden.

Begin volgend jaar zullen deze machines dus punten kunnen verzamelen voor het BK oldtimercross en worden ze apart geklasseerd. Deze nieuwe categorie kan pas een apart klassement hebben indien er minimum vijf motoren zullen deelnemen aan de competitie. Er zal geen leeftijdsindeling zijn zoals in de luchtgekoelde 125cc klasse. Indien jullie een motor willen aanschaffen kan je altijd vooraf informeren bij de leden van de werkgroep voor advies.

Op Marketplace van Facebook vonden we enkele exemplaren die voldoen aan de bovenstaande regels.

 

Uw reacties

More MX Vintage news