BOTC: de nieuwe regels rond de 125cc klasse worden definitief

BOTC: de nieuwe regels rond de 125cc klasse worden definitief
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Tijdens de eerste wedstrijden van het Belgisch kampioenschap oldtimercross dit jaar werd er getracht om de 125cc klasse nieuw leven in te blazen. De BOTC-werkgroep heeft dan bij wijze van proef beslist om jongere motoren met waterkoeling en monovering toe te laten tot de competitie.

Deze beslissing lijkt zijn vruchten af te werpen waardoor er afgelopen weekend beslist werd om de regelgeving definitief te maken voor het seizoen 2023. Zo hebben potentiële kandidaat-rijders de tijd om motoren klaar te maken die passen binnen deze nieuwe regelgeving. Om alle verwarring te vermijden sommen we nog eens de punten op waaraan deze motoren dienen te voldoen.

 

 

 

  • vering achteraan uitgerust met een monoveer type Pro Link, Full Floater, Uni-Trak, Monoshock etc.
  • watergekoelde motor.
  • schijfrem vooraan.
  • trommelrem achteraan.
  • de crossmotor dient een originele machine te zijn, geen zelfbouw.
  • vorkpootdikte maximaal 43 mm, upside down is verboden.

 

 

Men kan niet spreken van een uiterlijk bouwjaar omdat de fabrikanten niet op hetzelfde jaartal deze aanpassingen hebben ingevoerd. De luchtgekoelde twinshocks die tot nu toe meededen in de 125cc klasse krijgen eveneens als maximale vorkpootdikte 43 mm toegewezen. Dit om de controles te vergemakkelijken.

De regel is nu dus definitief waardoor er voldoende tijd is om volgend jaar en liefst nog eerder deze machines te mogen verwelkomen in de 125cc klasse.

 

Uw reacties

More MX Vintage news