De “Gin Devil”, het zelfbouwproject van Stefan Everts

De “Gin Devil”, het zelfbouwproject van Stefan Everts
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Via social media waren er al wat teasers verschenen van een project dat Stefan Everts bezig hield tijdens de coronapandemie. The Legend bracht een leuk idee tot leven en bouwde een café racer met de S72 Gin kleuren als blikvanger.

Wij vroegen Everts naar het hoe en waarom van dit project en trokken naar Hasselt met onze huisfotograaf en een karrevracht lenzen in de koffer. De machine werd gefotografeerd in de leegstaande gebouwen van meubelfabrikant Recor aan de afrit van de E313 in Hasselt door Gino Maes. In afwachting van de herontwikkeling van dit iconisch gebouw bieden de eigenaars Futurn en Mathieu Gijbels ondernemers en kunstenaars de kans om commercials, fotoshoots, videoproducties in te blikken in een industriële setting. En zo geschiedde.

 

 

Everts gebruikte als basis de legendarische Honda CB750 Four van 1980. Het is de vierde generatie van deze motorfiets. Everts was altijd al een liefhebber van custom motorfietsen zoals vroeger de choppers en de Harley’s gemodificeerd werden. Tegenwoordig zijn café racers erg in en staan ze veel in de picture in de vakbladen. Het trok de aandacht van Everts ook al omdat hij al een tijdje nadacht over een eyecatcher voor de gin. De S72 gin wordt in de markt gezet met de slogan “Gin with a attitude” en daar hoort natuurlijk een coole café racer bij.

De motor zal voornamelijk gebruikt worden om als eyecatcher te fungeren bij events waar de S72 gin wordt aangeboden. Zo staat de Gin Bar ieder jaar op de Superbiker wedstrijd in Mettet. Dat is het juiste publiek om deze machine te tonen. Het is geen typisch motorcrosspubliek in Mettet maar meer een algemeen motorsportminded publiek.

 

 

Everts bepaalde zelf de algemene look van de café racer met zijn typische paarse kleuren en gouden accenten. Hij trok eerst naar Werner Speeckaert, een grafisch designer die veel motorsport gerelateerde projecten doet en destijds de helmen van Stefan een nieuw design gaf. Stefan Everts: “Werner maakte dan verschillende designs van mijn idee en daaruit kozen we een mix van verschillende dingen die uiteindelijk geleid hebben tot hoe de motor er nu uitziet.

Er zitten heel wat leuke details in. Zo is er bijvoorbeeld de benzinetank met de kroontjes en de titels erin. Werner Speeckaert heeft dat met glanzende en matte lak afgewerkt en dat is erg speciaal. Zo is het logo gemaakt van bladgoud en op het achterspatbord staat geschreven: “be a legend, don’t drink and drive”. De totale look van de machine lag natuurlijk grotendeels in handen van Everts zelve en daarom koos hij voor speciale dingen zoals het typische achterspatbord, de dikke ruige noppenbanden, een massieve voorvork met een speciale triple clamp op maat gemaakt door XTRIG. Ook zijn er de bekende Flame Discs van Moto-Master die erg leuk staan op deze café racer.

 

 

De ruige robuuste look van de machine is gaandeweg gegroeid tijdens de opbouw. “Ik ben niet het type dat alles in detail kan tekenen en uitschrijven. Ik had op voorhand wel een idee van welke richting ik uit wou maar we keken van dag tot dag om het project werkelijkheid te laten worden.” aldus Everts. “Tijdens de coronaperiode kon ik zelf veel dingen doen maar bepaalde werken moesten we uitgeven. Dat zorgde wel voor een serieuze vertraging omdat alles stil lag door de corona. Het heeft toch wel voor een half jaar delay gezorgd.

Uiteindelijk werd de machine dan afgewerkt door een Duitse vriend van René Oberkersch, de trainingsmecanicien van Liam. Stefan haalde hier in België de motor uit elkaar, maakte alles proper en gaf een kleurtje aan de motorblok met anders gekleurde zijdeksels. Ook het frame van de Honda CB750 is veranderd, vooral de achterkant is gewijzigd. Zo werd er veel tijd gestoken aan de polystervorm voor de achterzijde.

 

 

Toen de motorcrosscompetitie weer van start ging had René niet echt meer de tijd om verder te bouwen aan de machine en zo is die dan verhuist naar voormalig Oost-Duitsland om daar de totaalafwerking te doen.

Deze café racer zal dus vooral gebruikt worden als eyecatcher om de bekende gin te promoten maar in principe zou hij de weg op kunnen. Alles is voorzien om knipperlichten en dergelijke te monteren en er zijn papieren bij de motor. Hoe dan ook zitten er heel veel manuren in die opgegaan zijn aan het met de hand vervaardigen of aanpassen van onderdelen. Echt handwerk zijn het koppelingshendel, de achterrem en de voetsteunen. De voorvork, het achterwiel en voorwiel komen dan weer van een Suzuki Hayabusa.

Uiteraard werd er -zodra de motor bijna klaar was – op de startknop gedrukt om het geluid dat deze machine produceert te kunnen horen. De kenners weten wat het betekent als er open kelken op de carbu’s staan en er geen dempers op de uitlaten aanwezig zijn. De “Gin Devil” klinkt zoals hij eruit ziet.

Stefan Everts: “De sound is ongelooflijk en bezorgt je kippenvel over je hele lijf. Rauw is het enige juiste woord voor het geraas en een streling voor het oor als je houdt van motoren. Het design van de uitlaat is een beetje gepikt van de Yamaha machines uit de MotoGP. Het is machtig om te zien als je die vier uitlaten ziet vertrekken uit het blok. Het mocht dan ook wat “overkill” zijn. Soms zie je café racers met een ééncilinderblok erin maar dat is voor mij niet bombastisch genoeg (lacht).”

Meer foto’s vindt je onder de specs.

Foto’s: Gino Maes

Tekst: Danny Hermans

 

Gin Devil specs

The beast was partly built in the east by Mattias Kiel & René Oberkersch

 

Model: Honda CB 750 Four 1980

  • Engine; 4 cilinder  4 stroke
  • Engine prepared & painted by S72 / René Oberkersch
  • Modified airfilters

Frame & Chassis

  • STD custom modified
  • Subframe-battery holder-rear brake-footpegs- stearing stopper-
  • sandblasted & painted by Marko Roggensack Lackiercenter Gerd Handel ,lange Stege 11 , 18273 Güstrow
  • Handmade chaingard , regina chain PN: 530 / 136ZRT,
  • Side stand shorted and bend
  • Rear fender customized
  • Side pannels handmade
  • Front sprocket made from 2 sprockets , move 5mm to the outside

Suspension

  • front fork suzuki hayabusa
  • rear shocks
  • Fork protection Ktm sxf250 2021 ( modified) with special made adapter fitting to the fork

Brakes

  • Moto-Master Brake systems , flame 320mm 5mm , suzuki GSX-R 600/750
  • Front Brake pump CB 750 honda modified , lever hayabusa modified , brake cabels probrake steelflex custom made,  dubbel caliber hayabusa (first genertion)  tokico 6 piston
  • Pump Rmz450 factory , brake pedal CB 750 honda modified , brake cable probrake steel flex custom made

Handle Bar

  • Triple clamps Xtrig ROCS  tech 87000035 yamaha caféracer Black
  • Modified throttle house and cable RMZ 450 factory
  • Front Brake CB 750 honda modified , lever hayabusa modified , caliber hayabusa nissen
  • Handle bar original KTM SX 2019 necken
  • Clutch hydralic magura HYMEC system, lever magura MX RMZ 450

Tyre’s

  • rear Continental 180/55 B17 M/C 73Q
  • front Continental 120/10-17 M/C 58Q

Electronics By  Mattias Kiel

  • Headlight LED
  • rear light LED
  • motogadge multifunktional instrument speedometer LED display , time, voltage , 4 indicator lights

Exhaust

  • Front part STD CB 750
  • Silencer edelstaal laser cut  custom made , optic MOTOGP inspiration

Design

  • Overall Design: Piranha /S72
  • Custom painting: Piranha (tank-panels-rear fender-fork protectors-lamp holder)

 

Special thanks to René Oberkersch, Marko Roggensack, Matthias Kiel, Werner Speeckeart , Moto-Master, Regina Chains, X-trig, Qwart helmets , OCD painting , MC-Machines.

 

Uw reacties

More MX Vintage news