De Vintage en Classics aan het werk tijdens de Endurance du Doudou!

De Vintage en Classics aan het werk tijdens de Endurance du Doudou!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De Royal Mons Auto Moto Club had gisteren zijn circuit van het Circuit du Bois Brûlé voor twee reeksen ter beschikking gesteld aan de rijders met Vintage/Classic machines. Hier zijn het verslag en de resultaten!

Sinds enkele decennia is de traditionele Motocross du Doudou een belangrijk evenement op de FMB-kalender. Niet minder dan 40 edities werden georganiseerd op de site van Bois Brûlé (Mons – Ghlin). Aldaar werd er elk jaar een ronde van het zeer competitieve officiële Belgische Inter Open kampioenschap (en andere categorieën) gehouden, omdat zelfs bij slecht weer de zandgrond het voordeel heeft dat het begaanbaar blijft.

In april 1993 werd er zelfs een 125cc Grand Prix van België verreden die Dave Strijbos toen won. Het circuit van Bois Brûlé is legendarisch en we kunnen de internationale kampioenen en grote kanonnen niet meer tellen die er in het verleden kwamen deelnemen. Clément Desalle is slechts eentje uit een lange rij van rijders die ooit aan het starthek stonden in Mons.

Dave Strijbos 18 april 1993 / GP 125cc / Circuit Bois Brûlé

De 40e editie vond plaats in 2018, waarna de Royal Mons Auto Moto Club besloot tot een radicale verandering! Vanaf 2019 wordt de Motocross du Doudou vervangen door de Endurance Internationale du Doudou! De Clubfunctionarissen legden uit dat de noodzakelijke budgetten zeer hoog waren geworden, waardoor het toegangskaartje 25 euro kostte, en dat zij wilden terugkeren naar een populair evenement waar de toegang voor iedereen gratis zou zijn. En wat gezegd werd, werd gedaan!

De 1e Internationale Doudou Endurance werd daarom gehouden op 1 mei 2019! Dan kwamen 2020 en 2021, de bijzondere jaren… getekend door de coronacrisis! Maar 2022 is er weer een wedstrijd zoals vanouds met een 2de  editie.

En dit jaar staken de organisatoren nog een tandje bij. Een grandioos circuit van 3,5 km, goed verzorgd, met een bijzonder origineel tintje! Op 4 of 5 secties kan de renner kiezen “Links, ZACHT = gemakkelijk, maar langer / rechts, HARD = moeilijk, maar korter! Het resultaat? Niet minder dan 120 ploegen aan de start op zondag!

En daarbovenop is de zaterdag gewijd aan andere evenementen waaronder twee reeksen van 90 minuten voor Moto Vintage/Classic ! Helaas is het aantal teams dat inschreef een kleine teleurstelling: slechts acht teams zullen aan de start staan … Het is een beetje triest en niet erg begrijpelijk. De organisatie denkt hier al over na en vertrouwde ons toe dat het gekozen format – 2 ronden van 90 minuten – zeker niet is aangepast aan oldtimers. Gelukkig wordt er al gefluisterd dat volgend jaar de oldtimers weer worden uitgenodigd maar dan bijvoorbeeld voor twee reeksen van ongeveer 30 minuten. Wait and see in 2023.

Onafgezien van dit alles gaven de acht aanwezige teams flink van jetje op deze magische baan onder de bomen! Het Circuit du Bois Brûlé verdient het om opnieuw bezocht te worden! Mis dit evenement volgend jaar niet! Je zult niet teleurgesteld zijn!

Het is het N°132 team, Julien LEFEBVRE Julien / Baptiste BENONIT (Suzuki) die het algemeen klassement wint met 69 ronden.

Thierry PARIDAENS N°130 (CZ) is 1ste in solo met 49 ronden.

Felicitaties aan alle rijders voor dit lange evenement. Dank aan de organisatie voor de ontvangst en dank aan alle aanwezige vrijwilligers op het circuit!

Hier zijn de volledige resultaten:

Tekst: Manu Jacques en Danny Hermans
Foto’s: Manu Jacques

Uw reacties

More MX Vintage news