De werkgroep BOTC: De structuur uitgelegd!

De werkgroep BOTC: De structuur uitgelegd!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Zo net voor het einde van een geweldig motorcrossjaar moeten we onze berichtgeving eens over een andere boeg gooien en de werking van de werkgroep BOTC toelichten. Deze mensen organiseren sinds jaar en dag het Belgisch kampioenschap oldtimercross en omdat we niet duidelijk genoeg kunnen zijn lees je hieronder hoe de vork aan de steel zit.

Vooreerst werken we bij deze een misverstand uit de wereld. Hier en daar leeft de overtuiging dat de BOTC een motorcrossbond is. Misschien hebben we die uitstraling enigszins maar laat het duidelijk zijn: de BOTC is geen crossbond maar een werkgroep. Niks meer en niks minder. De werkgroep en het kampioenschap dat ze elk jaar op poten zetten bestaat in de gratie van de samenwerking van enkele echte motorcrossbonden zoals de VLM/JMS en de VMCF. Deze bonden bieden ons de mogelijkheid om onze vijf oldtimerreeksen in te passen in hun wedstrijdschema. Met andere woorden: VLM/JMS en VMCF bieden hun accommodatie aan om onze oldtimercompetitie te kunnen laten plaats vinden.

De werkgroep zelf is dus alleen maar bezig met de organisatie van onze eigen competitie: Het Belgisch kampioenschap oldtimercross. En dat is niet niks want deze wedstrijdformule is door de jaren heen sterk in populariteit gestegen en is nu al jaren een vaste waarde in de Belgische motorcrosscompetitie. De sterke groei die deze competitie onderging betekent ook dat de leden van de werkgroep elke winter een vette kluif hebben aan de organisatie ervan. Op technisch vlak is het voor de leden van de technische commissie veel moeilijker om de reglementering rond de legaliteit van de motoren te doen naleven dan bij moderne motoren. Ook zijn de besprekingen rond welke organisatie een BK kan organiseren in het daaropvolgende jaar telkens een helse karwei. Desalniettemin zijn deze mensen met hart en ziel verbonden met de sport en blijven ze zich elk jaar weer inzetten voor onze sport. De motorsport in ons land heeft het hard te verduren maar door mensen zoals zij kunnen we blijven genieten van onze favoriete sport.

De werkgroep zelf bestaat uit 10 personen. Van elkeen leggen we de functie uit.

  • Jean Poesmans: Hij is de coördinator tussen de BOTC en de wedstrijden op Waalse bodem. Hij organiseert ook elk jaar de kampioenenhuldiging.
  • Eddy Wijnants: Hij is de coördinator tussen de BOTC en de wedstrijden met VLM/JMS. Hij houdt ook het klassement bij van het BK.
  • Luc Meersman: Hij is de coördinator tussen de BOTC en de wedstrijden met de VMCF.
  • Ludo Gys, Gust Daneels, Eddy Fiten, Patrick Fiten: Zij zijn de leden van de technische commissie. Zij houden de technische gegevens van de motoren bij en coördineren het gesloten park en de startopstelling.
  • Ivan Van Den Broeck: Hij vertegenwoordigd de piloten die deelnemen aan deze competitie.
  • Peter Gräser: Hij doet de vertalingen naar het Frans voor de website.
  • Danny Hermans: Hij beheert de website van de competitie.

In de komende maanden zal u bij regelmaat een update lezen over de beslissingen van de werkgroep in verband met de competitie in 2019. Daaromtrent doet de werkgroep een eerste oproep aan alle piloten en kandidaat-piloten: Wanneer jullie een motor willen klaar maken voor volgend seizoen en je twijfelt of de motor reglementair is dan neem je best eerst contact op met de leden van de technische commissie. Zo vermijd je veel werk en kosten te moeten steken in een project dat niet wordt toegelaten tot de wedstrijden. Staaf uw aanvraag met foto’s en desgevallend kan de motor zelfs worden aangeboden bij één van de leden ter controle. Je mag rechtstreeks contact opnemen met hen maar je kan je aanvraag ook dienen door te mailen naar info@mxvintage.be. Wij sturen uw vraag door naar hen.

Op de BOTC-pagina van deze site vind u alles over de competitie. De leden van de werkgroep BOTC en de contactgegevens vind je op deze link.

Uw reacties

More MX Vintage news