De wildgroei van internationale Vintage motorcrosswedstrijden

De wildgroei van internationale Vintage motorcrosswedstrijden
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Je kan er niet omheen, vintage motorcross blijft enorm populair. Ook na de coronacrisis (is die dan echt voorbij) is er geen houden aan en wordt er wereldwijd flink wat wedstrijden georganiseerd. Veelal zijn de races gekaderd in een nationale competitie maar steeds meer internationale competities steken de kop op.

Men kan zelfs spreken van een wildgroei. Vele nieuwe organisaties surfen mee op de populariteit van vintage motorcross en pikken een graantje mee. Na twee jaar pandemie werd er nog een tand bijgestoken en zie je dingen verschijnen die je eigenlijk niet wil zien met als gevolg een ellenlange internationale kalender.

Zo zijn er dit jaar vier organisaties die de titel dragen van VMXdN. En recent ontdekten we nog een nieuwe competitie die verloopt over drie races en de naam EU Classic Moto Cross Cup 2022 meekreeg. We gunnen iedereen evenveel succes maar zou het niet beter zijn om een en ander te coördineren zodat er geen races samenvallen en er geen wildgroei ontstaat met een teveel wedstrijden?

 

 

Sommige nieuwe competities worden met erg weinig marketing lucratief de wereld in geslingerd terwijl de organisaties die van in den beginne de kaart van de vintage motorcross trokken, steeds meer concurrentie krijgen. Zelfs de FIM probeert een graantje mee te pikken maar botst tegen een industriële hoeveelheid wedstrijden in Europa. Vintage motorcrossers zijn rijders op leeftijd en hebben echt geen nood aan een overdaad aan wedstrijden.

Zou het niet beter zijn om één en ander te coördineren op een soort van Europees platform met overleg tussen alle organisaties van soortgelijke wedstrijden? En kunnen de evenementen die allemaal willen surfen onder dezelfde noemer niet eens de koppen bij elkaar steken om een wereldkampioenschap vintage motorcross te organiseren zodat er niet weer races moeten bijkomen op de kalender?

Hoe dan ook, wat omhoog gaat moet ook weer omlaag. Dat gegeven is van alle tijden en geldt ook voor de motorcross. Een teveel aan races zorgt voor minder rijders en toeschouwers waardoor het kaf automatisch van het koren wordt gescheiden. Vintage motorcross zal altijd blijven bestaan maar het zou zoveel mooier zijn als elke internationale organisator zijn evenement met overleg zou plannen. De bank KBC had destijds een slogan en die is razend actueel: “praten werkt”.

Uw reacties

More MX Vintage news