Permanente motorcrosscircuits: het probleem is ouder dan je denkt!

Permanente motorcrosscircuits: het probleem is ouder dan je denkt!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Halleluja! België heeft weer twee toppers met Jago Geerts en Liam Everts. Beste motorcrossliefhebbers: maak u geen illusies, de sport krijgt door het succes van Jago en Liam een boost maar het zal nooit meer worden zoals het was. En dat het de schuld van de groene jongens is blijkt maar een deel van de waarheid te zijn. Wij kregen een ontluisterend krantenartikel uit oktober 1996 toegezonden. Leest u even mee!

Als u dacht dat onze sport in verval raakte door het stoppen van het trio Everts-Smets-Bervoets dan hebt u het mis. Al veel eerder waren er signalen dat we in de problemen gingen komen. Het bewuste artikel komt uit Het Belang van Limburg van 12 oktober 1996 en schetst een duidelijk beeld van de problematiek. Het is een jaar waar er ogenschijnlijk geen vuiltje aan de lucht is in motorcrossland want Stefan Everts werd wereldkampioen 250cc en Joël Smets lag in de clinch met Shane King in de 500cc klasse. Bovendien hadden we Marnicq Bervoets en Jacky Martens die altijd gingen voor een mogelijke GP-winst. Toch kwamen er donkere wolken boven onze sport drijven en zagen we de eerste tekenen van verval. Het artikel uit 1996 omschrijft perfect het dieperliggend probleem.

Klik op het artikel voor een vergrote weergave.

 

Beringen

In het artikel zegt de gemeente Beringen dat het er niks op tegen heeft om een crossterrein aan de mijnterril van Beringen te plannen als vervanger van “het Fonteintje” te Koersel. Maar de Vlaamse Gemeenschap afdeling Natuur is op dat moment de meest waarschijnlijke koper van het terrein. Het gevolg kennen we: In Koersel is er geen circuit meer en in Beringen is er nooit geen gekomen.

Bilzen

Ook staat er geschreven dat de gemeente Bilzen zo goed als rond is met een nieuw motorcrosscircuit langs het kanaal richting Genk. Ook daar is er nooit wat van gekomen. De reden is niet gekend. Vast staat dat de goodwill en de bereidheid om te vechten voor een permanent circuit er toen al niet meer was. Groene zones werden stelselmatig uitgebreid ten nadele van recreatiezones. De publicatie leert ons ook dat een gemeentebestuur als eerste een stap zet om een permanente omloop te creëren. Daarna geeft het provinciebestuur zijn zegen en nadien het parlement.

Betonstop

Het is pijnlijk te moeten vaststellen dat er bomen mogen gekapt worden om industrieterreinen uit te breiden. Voor een nieuwe crossomloop moet er zelden een boom geveld worden maar motorcrossers hebben de perceptie tegen. Tegen die perceptie is geen CO2-bos gewassen. Door de jaren heen hebben motorcrossers genoeg gedaan om het probleem aan te kaarten. De talrijke initiatieven hebben niks opgeleverd ondanks de ruggensteun van grote namen zoals Everts, Geboers, Smets en Bervoets. Er komen geen positieve signalen meer van de lokale besturen en de overheid.

Bovendien – en we zeggen dit niet voor het eerst – hebben de vastgoedmakelaars het ook aardig verziekt in Vlaanderen. Met de goedkeuring van de gemeentebesturen kregen zij à volonté vergunningen los geweekt om ons volgebouwd land verder te betonneren. De impact op het milieu moet enorm zijn. Vanaf 2040 mag er door de zogenaamde “betonstop” geen open ruimte meer verdwijnen. Deze beslissing komt schromelijk te laat. Ook de rampzalige formatie van een nieuwe federale regering is geen goed teken en neemt de hoop weg dat er beterschap opkomst is voor de motorcross.

Foto’s: Gino Maes

Uw reacties

More MX Vintage news