Techniek: noodreparatie van een koppelingsdeksel

Techniek: noodreparatie van een koppelingsdeksel
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De motorblokbehuizing van onze cross- en Enduromachines zijn gemaakt van een legering van aluminium en magnesium. Een verloren gelopen steen kan tijdens een rit zomaar een gat slaan in het motorblok. Is dat het geval met het ontstekings- of koppelingsdeksel dan kan je een noodreparatie uitvoeren. Daarvoor heb je best altijd een tube kneedbaar metaal bij je.

Kneedbaar metaal is een soort klei met een kern van verharder. Het is een twee-componenten massa waarmee je snel metalen voorwerpen kan herstellen. Let op, dit is geen definitieve herstelling. In de onderstaande video zie je hoe het gat in een koppelingsdeksel wordt gedicht om de rit verder te kunnen zetten. Bij thuiskomst vervang je best het deksel. Maar het tubetje kneedbaar metaal moet eigenlijk in de gereedschapskist liggen van elke motorrijder.

Uw reacties

More MX Vintage news