Techniek: noodreparatie van een koppelingsdeksel

De motorblokbehuizing van onze cross- en Enduromachines zijn gemaakt van een legering van aluminium en magnesium. Een verloren gelopen steen kan tijdens een rit zomaar een gat slaan in het motorblok. Is dat het geval met het ontstekings- of koppelingsdeksel dan kan je een noodreparatie uitvoeren. Daarvoor heb je best altijd een tube kneedbaar metaal bij je.
Kneedbaar metaal is een soort klei met een kern van verharder. Het is een twee-componenten massa waarmee je snel metalen voorwerpen kan herstellen. Let op, dit is geen definitieve herstelling. In de onderstaande video zie je hoe het gat in een koppelingsdeksel wordt gedicht om de rit verder te kunnen zetten. Bij thuiskomst vervang je best het deksel. Maar het tubetje kneedbaar metaal moet eigenlijk in de gereedschapskist liggen van elke motorrijder.
Uw reacties
More MX Vintage news
BOTC: De reglementen van het BK oldtimercross
Ook het Belgisch kampioenschap oldtimercross is gebonden aan regels en die krijgen elk jaar een update. Ook dit jaar werden kleine aanpassingen gedaan en die staan nu allemaal te lezen …Bell presenteert een helm als eerbetoon aan Steve McQueen
Het merk Bell heeft een partnerschap aangekondigd om een serie helmen en kleding te lanceren die een eerbetoon zijn aan de King of Cool: de bedenker van de freeride bike. …BOTC : Le règlement du championnat belge de motocross old-timer
Le championnat belge de oldtimercross est également régi par des règles, qui sont mises à jour chaque année. Cette année encore, des ajustements mineurs ont été apportés et tous ces …Enduropale Vintage: Wie staat er aan de start?
De eerste grote confrontatie voor vintage motorcrossers is er al dit weekend want nu vrijdag wordt er op het strand van Le Touquet gereden met oude crossmotoren voor bouwjaar 1996. …Ze bestaan dit jaar 100 jaar: Een oproep van KMC Mol
Voor een motorclub is het niet niks om een 100-jarig bestaan te mogen vieren. Dat is dit jaar het geval voor KMC Mol. En ze vragen de hulp van elke …