Techniek: Waarom schoepenbanden steeds populairder worden

Techniek: Waarom schoepenbanden steeds populairder worden
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Bandenfabrikanten produceren verschillende mogelijkheden voor specifieke circuits. Intermediate-terrein banden zoals b.v. de Pirelli Scorpion Soft zijn de meest populaire high-end banden voor motorcross, maar er zijn circuits waar banden voor een harde ondergrond nodig zijn alsook die voor een zachte ondergrond of modderige omstandigheden. De zogenaamde schoepenbanden voor zacht terrein en zand worden sinds kort ook gebruikt op hardere banen. Antonio Cairoli en Eli Tomac zijn de gangmakers van deze hype.

 

De laatste tijd zijn zand/modder schoepenbanden populairder geworden dan ooit. Net als in de autosport zijn banden steeds meer voorwerp van discussie binnen de teams en bij de rijders. Sinds het begin van dit jaar is de keuze van de banden een heet hangijzer geworden, omdat Eli Tomac en Antonio Cairoli steeds meer kiezen om een schoepenband te gebruiken ook als de ondergrond niet zanderig of modderig is.

 

 

Het gaat hier om de verhouding tussen het contactvlak van de noppen en de ruimte ertussen. Voor zacht terrein staat minder contactoppervlak en meer ruimte tussen de noppen gelijk aan banden die dieper in zacht terrein graven voor een betere tractie. Op hard terrein zorgt meer contactoppervlak en minder ruimte tussen de noppen voor de nodige grip door meer rubber contact te laten maken met het circuit.

Schoepenbanden zijn gemaakt voor het zachtste terrein en specifiek voor de achterwielen,. Ze graven dus dieper in de grond om een voorwaartse stuwing te krijgen.  De noppen op deze banden zijn hoger, staan verder uit elkaar en werken maar in één richting. In de jaren ’70 werd er geëxperimenteerd met schoepenbanden maar ze werden snel geweerd door een reglementswijziging van de FIM. Dit omdat ze diepe groeven trokken in de baan en enorme hoeveelheid aarde, zand en stenen opgooiden naar de achterliggers. De huidige schoepenbanden zijn legaal omdat de schoepen open onderbrekingen hebben.

 

 

In de loop der jaren hebben deze banden betere rubbermengsels gekregen om het bochtenwerk en de remkracht te verbeteren. En daar speelden Cairoli en Tomac handig op in en gingen ze de voordelen van deze banden opwegen tegen de nadelen. Een belangrijke reden om deze banden te gebruiken is om de kansen op een holeshot te vergroten.

Rijden met een schoepenband voelt aan alsof je motor meer trekkracht kreeg. Omdat steeds meer circuits worden opgetrokken voor de races lijkt het gebruik van een schoepenband steeds meer logischer omdat op deze manier ook een harde baan los komt te liggen. Ook het vooraf bewateren van een omloop werkt het gebruik van dit type band in de hand.

 

 

Eli Tomac gebruikte de schoepenband meer dan elke andere rijder tijdens de AMA Nationals van dit jaar. Zelfs toen de baan er slecht uitzag en er in de verste verte geen regen werd voorspeld, koos Eli voor de band omdat hij zich er comfortabeler op voelde. En dus ook Antonio Cairoli gebruikte afgelopen zomer een Pirelli-schoepenband tijdens zijn intrede in de Nationals over de grote plas.

De kunst is om de zachte delen van de baan op te zoeken op het moment wanneer het circuit begint op te drogen en dus harder wordt van ondergrond. Met andere woorden, ga naar de zachte ondergrond, daar waar je met gewone banden normaal gesproken wegblijft.

Uw reacties

More MX Vintage news