Techtime: Op bezoek bij PHM Engineering in Sint-Truiden!

Techtime: Op bezoek bij PHM Engineering in Sint-Truiden!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Alles wat ook maar een beetje naar motorcross neigt kan rekenen op onze belangstelling. En zo togen wij naar het hartje van de fruitstreek om een bezoek te brengen aan PHM Engineering. Het bedrijf is er eentje uit de categorie “hi-tech”. Het machinebedrijf maakt onderdelen van A tot Z die gebruikt worden in veersystemen voor de auto- en motorsport.

De link (u snapt straks de woordspeling) naar de motorsport wordt ons snel duidelijk wanneer we de parking van het bedrijf opdraaien. Er staat een rode Africa Twin langs het gebouw en wanneer we de werkplaats betreden passeren we een KTM EXC 250 TPI. Oprichter Philippe Missotten heeft motorolie in de aderen want hij is al jaren een begenadigd motorcrosser en enduro-rijder. Een motorcrosscircuit heeft geen geheimen voor hem en dus zwaait hij zijn been regelmatig over die KTM om plezier te maken tijdens o.a. de 12 uren van La Chinelle.

De Robotarm van PHM Engineering

Suspension technology

Missotten liet destijds van zich spreken toen hij samen met zijn broer Eddy een grijze import opzette met offroadmachines van het merk Kawasaki. Nadien rolde hij stapsgewijs in de wereld van de schokdemping en richtte hij het machinebedrijf PHM Engineering op. Zijn ervaring in het aanpassen van veringselementen is de basis van het bedrijf. Tegenwoordig worden zowat 50% van de Europese veringsfabrikanten voorzien van onderdelen vervaardigd door PHM. De productie van alle onderdelen die gebruikt worden in suspension-technologie is dan ook de “core-business” van de firma.

Een gedeelte van het machinepark.

Onze wandel door het machinepark was indrukwekkend. Peperdure CNC-gestuurde machines maken onderdelen voor de veringsindustrie. En die machines draaien in sommige gevallen dag en nacht om aan de vraag te kunnen voldoen. Er is zelfs een heuse robotarm aan het werk die precisiemateriaal aanmaakt tegen een hoog tempo. Het machinepark ligt er ook kraaknet bij en is een lust voor het oog. PHM Engineering maakt dan ook onderdelen voor erg straffe namen uit de automotive sector. Het zijn de namen die je tegenkomt op een F1 wedstrijd of in de WRC Rally en dat zijn al bij al straffe adelbrieven. Ook in de motorcross vindt je onderdelen terug van het bedrijf.

Onderdelen liggen klaar voor een laatste inspectie.

De Holeshot Link

Heel wat MXGP-teams maken gebruiken van het bekende HSL systeem. Het link-systeem heeft – net als bij een voorvork –  een startblokkering maar dan op de achtervering. De Holeshot Link heeft als voordeel dat de grip toeneemt tijdens de startprocedure. Er zijn ook diverse lengtes verkrijgbaar om de handelbaarheid van de machine te wijzigen. Het Monster Energy Yamaha Team van Michele Rinaldi en het ICE One Husqvarna Factory Team maken gebruik van de knowhow van PHM Engineering. Zelfs Het KEMEA Team van Hans Corvers staat op de klantenlijst. Ook worden er heel wat onderdelen uit de catalogus van het bekende Bud Racing vervaardigd.

De Holeshot Link

Het bedrijf van Philippe Missotten heeft sinds het ontstaan in 1995 een indrukwekkende klantenlijst opgebouwd. Hun machinepark is minstens even indrukwekkend. Met ultramoderne technologie worden onderdelen gescand met een erg hoge precisiegraad. Recent werd er nog een nieuw toestel geplaatst om de nauwkeurigheid van de metingen te verhogen. De lat ligt erg hoog in dit bedrijf. De ruimte waar de meettoestellen staan doet denken aan de MRI-scan afdeling van een ziekenhuis. De motorsport is echter nooit ver weg want tijdens de rondleiding in het gebouw stoten we plots op een Husqvarna CR250 van 1980.

Precisie meetinstrument van Mitutoyo

Bij PHM Engineering wordt ook aan 3D-printing gedaan. De print is een onderdeel in het proces om tot een afgewerkt product te komen. Het bedrijf doet zaken B2B en levert dus niet aan particuliere klanten. Leveranciers van schokdempers kunnen terugvallen op een enorme voorraad van onderdelen ter vervanging van OEM-delen. Het magazijn puilt dan ook uit met hun zelfgemaakte producten. We vonden zelfs onderdelen voor veringen van oldtimer crossmachines in de rekken. Daar in Sint-Truiden zijn ze dus van alle markten thuis.

Losse geanodiseerde veringscomponenten.

Wij waren alvast onder de indruk van de knowhow van PHM Engineering. Hun oog voor detail is erg opvallend. Het bedrijf heeft een enorme staat van dienst uitgebouwd in de motorsport en het blijft investeren in de toekomst. Wil je meer weten? Surf dan naar de website van PHM. Wij danken Philippe Missotten voor de uitnodiging en de rondleiding in zijn bedrijf.

Clutch cover “Made in Belgium”.

Uw reacties

More MX Vintage news