Waarom Triumph naar de motorcross stapt

Waarom Triumph naar de motorcross stapt
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Zelden kwam er in de motorwereld zo groot nieuws binnen als in juli dit jaar. De geruchten die nog maar enkele dagen oud waren werden door Triumph Motorcycles bevestigd: het merk stapt in de motorcross en Enduro.

Met grote trom kondigde Triumph de uitbreiding naar de twee off-roadsporten aan. En dat deden ze met grote namen Ricky Carmichael en Ivan Cervantes. Carmichael is over de grote plas de strafste motorcrosser ooit en Cervantes won vijf wereldtitels in de Enduro en was ook actief in de Dakar Rally.

Het Britse merk wil een compleet competitiegericht off-road gamma ontwikkelen en actief worden in het WK motorcross en Enduro. Triumph heeft een financiële connectie met Indian en de machtige auto- en motorgroep Bajaj. De Indiërs van Bajaj hebben ook aandelen in KTM waardoor heel wat mensen gewag maken van een KTM 4.0 na de overname van Husqvarna en recent GasGas. Maar achter de schermen vernamen we dat het wellicht anders gaat lopen. Geruchten spreken van de ontwikkeling van een motor in eigen beheer.

Bovendien is Triumph al heel wat jaren dikke vriendjes met het Zweedse merk Öhlins. Het is dus niet zomaar vanzelfsprekend dat de Triumph crossers gaan uitgerust worden met vering van WP. Marketinggewijs is het ook geen slimme zet om een vierde KTM-kloon in de markt te zetten. Triumph heeft een ijzersterk imago met een diepgewortelde Britse insteek en dat gaan ze zeker gebruiken.

In het verleden werden regelmatig motoren van Triumph ingebouwd in frames van allerlei pluimage maar een volledige crossmotor bouwden ze echter nooit. Er is wel voldoende off-road ervaring want al heel wat jaren zetten ze hun motoren in voor de zogenaamde woestijnraces in de VS en de ISDT. Van hun Indische partner zullen er voldoende middelen beschikbaar worden gesteld om een off-roadgamma “on scratch” te ontwikkelen. Dat zou betekenen dat Triumph alleen voor de vering, remmen en electronica elders zou moeten gaan shoppen.

Maar waarom zet het Britse merk deze stap?

Marktonderzoek heeft uitgewezen dat er (in de VS) ruimte is om een nieuw off-roadmerk te lanceren. Triumph is sowieso al een sterk merk in de VS en daar komt nog bij dat de verkoop van terreinmotoren al jaren stijgt. De coronacrisis deed daar nog een schepje bovenop.

Jeremy Appleton

Triumph doet het prima sinds John Bloor dertig jaar geleden de leiding overnam. In april van dit jaar maakte Triumph Motorcycles al de aanstelling van Jeremy Appleton (ex-Alpinestars) als Global Racing Manager aan. Appleton kan bogen op een rijke ervaring in alle takken van motorsport van MotoGP, WSBK, MXGP over AMA Supercross tot F1 en Nascar in de autosport.

Triumph wil al in 2022 actief zijn in het wereldkampioenschap motorcross en Enduro. In de komende maanden zal Triumph meer details prijsgeven over hun nieuwe cross- en enduromachines.

Uw reacties

More MX Vintage news