Een portret van de Zweed Rolf Tibblin

Een portret van de Zweed Rolf Tibblin
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Rolf Tibblin werd geboren op 7 mei 1937 in Stockholm, Zweden. Hij werd een van de toprijders in het wereldkampioenschap motocross in de jaren 60 van de vorige eeuw. In 1958 streed Tibblin in het Europees 250 cc kampioenschap (de voorloper van het wereldkampioenschap) en werd tweede aan boord van een Husqvarna. Hij keerde terug in 1959 en won met het Husqvarna fabrieksteam het Europees kampioenschap 250cc.

In 1960 verhuisde Tibblin naar de rangen van het F.I.M. 500cc wereldkampioenschap, waar hij op de derde plaats eindigde met een Husqvarna. Twee jaar later veroverde hij de hoofdprijs in de motorcross: de 500cc wereldtitel. In 1963 verdedigde hij met succes de 500cc wereldtitel voor Husqvarna. Tibblin was ook lid van het Zweedse team dat in 1961 en 1962 de Motorcross of Nations won. Hij trad aan in het WK motorcross van 1964 op een door Nils Hedlund ontworpen machine, maar werd tweede na BSA-rijder Jeff Smith. In het kampioenschap van 1965 reed Tibblin voor CZ en werd derde achter Jeff Smith en Paul Friedrichs. In het seizoen 1966 werd hij tweede met de CZ.

Tibblin was gekend als een van de meer fysiek fitte motorcrossers van zijn tijd. In 1968 schreef hij een boek over fitness en training, dat werd gepubliceerd met hulp van de Amerikaanse motorcross promotor en Husqvarna importeur Edison Dye. Zijn algemene kracht wordt geïllustreerd aan de hand van een foto uit het midden van de jaren zeventig waarop Tibblin in de Hang Ten Grand Prix op het Carlsbad Raceway circuit te zien is. Hij draagt een grote, op een helm gemonteerde camera en een batterij die naar verluidt bijna 22 kilogram weegt.

In 1972 reed Tibblin ook met Gunnar Nilsson in de Baja 1000, ze wonnen de wedstrijd afgetekend. Na zijn terugtrekking uit de professionele competitie, leidde Tibblin een motorcross-school in Zuid-Californië. Later vertrok hij naar Sri Lanka, waar hij lid was van de Sri Lanka Association of Drivers and Riders (SLARDAR). Deze organisatie was er om de motorsport in Sri Lanka naar een hoger niveau te tillen.

Zijn concurrent Jeff Smith vatte de mens Tibblin samen met het volgende citaat: “De ontwerper van Tibblin’s motor van 1964 was Nils Hedlund. Het was echt een zware machine in vergelijking met de tweetakten die toen kwamen opzetten. Er was een sterke en fitte man voor nodig om zo’n machine te besturen en Tibblin was de man om het te doen. Hij was de eerste persoon in de motorcross die training serieus nam en ik had het voorrecht hem te leren kennen en enkele van zijn methodes te leren. Hij was ook een zeer humoristisch persoon en gemakkelijk in omgang. Als hij je versloeg tijdens een race dan kwam hij nadien zichzelf verontschuldigen.

Tibblin’s Hedlund van 1964

Foto’s: Erwin Jelinek en Flickr

Related Post

Uw reacties