Oplossingen voor gulzige tweetakten: Toen deden ze het zo!

Oplossingen voor gulzige tweetakten: Toen deden ze het zo!
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Indertijd toen de dorstige tweetakten de dienst uitmaakten in de motorcross moest er creatief worden omgegaan met het brandstofverbruik. In de beginjaren van de tweetakten deden sommige merken zelfs een pitsstop om bij te tanken, anders zouden ze de finish niet halen. 

Het verbruik omlaag halen was geen optie dus moest de tank een grotere inhoud krijgen. Op zware zandcircuits bleek het brandstofverbruik zo hoog dat de tank te elfder ure vergroot moest worden. Het beroemdste voorbeeld was de tank op de Suzuki van Roger De Coster. In 1973 lag hij in de clinch met de Duitser Willy Bauer met als inzet de wereldtitel in de 500cc klasse.

Maar ook in de jaren ’80 waren er “last minute” ingrepen nodig. Zo onder meer op de motor van Dave Thorpe. De Kawasaki leek te gulzig voor het Nederlandse zand en dus werd de aluminium tank voorzien van extra inhoud. Op de Kawasaki is de ingreep wat minder gestroomlijnd waardoor de tank al snel de bijnaam “ballbreaker” kreeg toegewezen.

Uw reacties

More MX Vintage news

  • Het nieuwe boek over Dave Bickers heet “Unscrambled”

    Het nieuwe boek over Dave Bickers heet “Unscrambled”

    We schrijven begin 1960 als ene Dave Bickers in zijn uppie het kanaal oversteekt. Het oorspronkelijke plan was om dat in het kielzog van zijn leermeester; Brian Stonebridge (waarvan de …
  • VIDEO: De korte maar erg succesvolle geschiedenis van Husaberg

    VIDEO: De korte maar erg succesvolle geschiedenis van Husaberg

    Na de overname van het Zweedse merk Husqvarna door Cagiva in 1986 begonnen enkele oud-medewerkers onder leiding van fabrieksrijder Thomas Gustavsson en technicus Urban Larsson hun eigen enduromerk. Het merk Husaberg was geboren.  Al snel werden er …
  • BOTC: De tussenstand van het BK oldtimercross na Moresnet

    BOTC: De tussenstand van het BK oldtimercross na Moresnet

    Het Belgisch kampioenschap oldtimercross is drie wedstrijden ver. De optelsom is gemaakt na de wedstrijden in Gierle, Lummen en Moresnet. De volgende wedstrijd voor dit kampioenschap zal gereden worden op …
  • Un portrait de Eddy Seel

    Un portrait de Eddy Seel

    Eddy Seel, pilote belge d’enduro, de motocross et de supermotard, est né le 23 avril 1970 à Verviers. Eddy Seel a commencé le motocross en 1975 et a fait ses …
  • Crossen in de achtertuin van Liam Everts?

    Crossen in de achtertuin van Liam Everts?

    Wat als… KTM fabrieksrijder Liam Everts je uitnodigt in Lummen om samen te crossen in zijn achtertuin? Schrijf je nu in voor Red Bull Backyard Sessions en wie weet knal …